70 jonge professionals pitchen voor een baan in de sport

Ruim 70 jonge professionals uit de sportmarketing -/ sportmanagement kwamen gisteren in SX Eindhoven bijeen voor de eerste 'X-factor van de sportindustrie'. Niet alleen om zichzelf te profileren, te netwerken en ervaring op te doen, maar bovenal om een traineeship te scoren bij Triple Double Sportmarketing, Sportvibes of Under Armour, een startersfunctie bij Red Bull of een stageplek bij ABN Amro (Partner van de Toekomst). Met een quiz, tientallen pitches en een-op-een gesprekken, een borrel en prijsuitreiking bood het eerste SportNetwerk Event een gevarieerd programma aan. En met succes! 

'Steeds minder mensen komen in de sport terecht' 

Hoewel er jaarlijks honderden studenten een sportmarketing- en/of sportmanagementopleiding afronden, blijkt het vinden van een baan in de sport vaak niet mee te vallen. De reden waarom ik dit organiseer is omdat steeds minder mensen met een sportopleiding (marketing/management) in de sport terecht komen. Bij sommige opleidingen is dit wel 90%. Met name jongeren krijgen de kans niet op deze pittige arbeidsmarkt, legt Sander Fonville, oprichter van Sport-Netwerk en initiatiefnemer van SportNetwerk Event, uit. Meestal ligt dit niet aan de ambitie van studenten, maar vaak doordat (sport)organisaties geen tijd willen investeren in traineeships en veelal kandidaten zoeken met een aantal jaar (werk)ervaring. Daarnaast maken veel sportwerkgevers de keuze om een vacature uit te zetten en - nadat ze zo'n 70 brieven en/of mails hebben ontvangen - op basis van de sollicitatiebrieven maar een selectie maken van een handjevol kandidaten. 

Inspiratie voor het SportNetwerk event kwam van Triple Double Sportmarketing. Het sportmarketingbureau organiseert sinds 2011 de TD-factor, waar 32 afgestudeerden de kans krijgen om zichzelf in de spotlights te zetten. Met een brainstorm-sessie, een elevator pitch en presentatie van een uitdagende case maken één à twee kandidaten jaarlijks kans op een traineeship. Waar er tijdens de TD-factor een gooi kan worden gedaan naar één of twee functies, waren er bij het evenement gisteren in totaal vijf sportwerkgevers aanwezig. Sander Fonville: Ik wilde meerdere werkgevers en verschillende soorten functieprofielen bij elkaar brengen op één avond. Hoewel ik er graag nog een aantal bedrijven aan had toegevoegd, ben ik blij dat we deze mooie partijen aan het event hebben kunnen binden. Hopelijk kunnen zij de young professionals verder helpen met hun carrière door ze een baan, stage of traineeship aan te bieden. Maar ook de niet-winnaars proberen we te helpen door ze tips te geven over hun cv, het pitchen voor een groep, vervolgopleiding of met netwerken.

Pitch voor een job én opleiding

Meer dan 130 jonge honden uit de sportmarketing hadden zich aangemeld voor het eerste SportNetwerk Event. Uiteindelijk werden er zo'n 70 studenten en starters geselecteerd die de kans kregen om te pitchen en een-op-een gesprekken aan te gaan met (potentiële) werkgevers. Ondanks de meeste professionals de pijlen hadden gericht op een mooie baan in de sport, ontvangen de winnaars ook een NIMA-cheque voor gratis deelname aan de leergang marketing. Daarnaast onvangen ze ook nog een tweetal competentie- en coachingsessies met Roland Rijshouwer van SportWorks (voor en na afloop van de contractperiode). 

Voor de deelnemers was het een mooie ervaring, die voor een aantal jonge professionals uitmondde in een vervolggesprek en/of traineeship. Daarnaast konden ook de sportwerkgevers de vruchten plukken: niet alleen kwamen ze in contact met de crème de la crème  van de (toekomstige) Nederlandse sportmarketing, ook konden ze verschillende ideeën op doen met de pitches van de kandidaten. Met de pitches kwamen de studenten en starters met hun eigen ideeën en oplossingen voor aangereikte 'problemen'. Al met al kan er met tevredenheid teruggekeken worden op het eerste SportNetwerk Event... op naar de tweede editie!

ZIE OOK: Starters: een traineeship bij SportVibes, Triple Double, Golazo of Under Armour verdienen?