Action wil sportmarkt veroveren

Action opent de aanval op sportzaken. De Nederlandse winkelketen is van plan haar sportaanbod stevig te vergroten. Juist in een tijd waarin veel traditionele sportwinkels zijn verdwenen besluit de discounter de concurrentie aan te gaan met de bestaande sportzaken.

Action maakte vorige week vrijdag bekend dat het de markt van sportkleding en -benodigdheden wil gaan veroveren. Het bedrijf ziet deze tak namelijk als een groeimarkt. In de rekken van Action zullen steeds vaker onder meer sportschoenen, yogamatten en fitnessspullen te vinden zijn. Door artikelen relatief goedkoop aan te bieden, worden concurrenten onder druk gezet.

In Nederland gingen de laatste jaren juist veel sportwinkels failliet, van Frontrunner tot Perry Sport en van Gaastra tot Aktiesport. Ze verdwenen of kwamen in afgeslankte vorm terug. Debet hieraan is een aantal zaken: de veranderde wensen van de sportconsument (meer mode, minder sport), de veranderde distributiestrategie van de grote merken (zoals Nike en adidas), de overstap naar e-commerce en m-commerce en de komst van nieuwe winkelformules zoals de brandstores en vooral de sportgigant Decathlon. 

ZIE OOK: State of sport: kader voor de sporttrends van 2018

Ook de opkomst van discounters was een van de redenen dat de omzetten van de sportspeciaalzaken in Nederland onder druk stonden. Zo hebben de afgelopen jaren onder andere supermarktketens als Lidl regelmatig sportartikelen opgenomen in hun assortiment en kun je voor fitnesskleding ook bij Kruidvat terecht (Leontien).

Het is daarom wel opmerkelijk dat Action toch de stap naar sport zet.

Goede cijfers

Mogelijk dat de goede cijfers over 2017 hier iets mee te maken hebben. Het afgelopen jaar groeide de omzet van het Nederlandse bedrijf met 28 procent tot ruim 3,4 miljard euro. Volgens een woordvoerster droegen alle bestaande productcategorieën ongeveer gelijk bij aan de verkopen en wordt hetzelfde verwacht van sportartikelen, zo meldt De Telegraaf.

Winkels van Action die vorig jaar ook al open waren verkochten ruim 5 procent meer dan een jaar eerder. De groei was minder dan een jaar eerder, maar nog altijd bovengemiddeld in de winkelsector. Het bedrijfsresultaat steeg met een kwart tot 387 miljoen euro.

Sportmarkt groeit

Ook het feit dat de sportmarkt groeit ligt waarschijnlijk ten grondslag aan de beslissing van Action. Uit cijfers van InRetail uit 2016 blijkt dat de totale sportmarkt met ruim 200 miljoen euro is toegenomen tot een omvang van 1,7 miljard euro. De sporten die grote invloed hadden op de stijging van de bestedingen waren hardlopen, fitness en wandelen. Nu gaat Action dus proberen een deel van die sportmarkt te veroveren.


Headerfoto: Shutterstock.com