Het was gisteren op vlak van innovatie wellicht hét topic van de dag. Nadat krap twee weken geleden de Meerkat-app lovend ontvangen werd op het SWSX-festival en sindsdien geadopteerd werd door een groot aantal enthousiastelingen, introduceerde Twitter met Periscope een geduchte concurrent. In feite doen beide apps hetzelfde: het voor jan en alleman mogelijk maken om een eigen live-videostream op te zetten, welke je vervolgens kan delen met je volgers. Hoewel er al geruime tijd soortgelijke apps en/of diensten beschikbaar waren, hebben Meerkat (en nu ook Periscope) er voor gezorgd dat er een compleet nieuwe hype ontstaan. De mogelijkheden zijn oneindig en de kansen - ook voor de sportwereld - zijn enorm. Voor adidas een reden om niet langer te wachten en als eerste sportorganisatie de spits af te bijten.
Welke van de twee apps nu eigenlijk het beste is, daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Toch lijkt Twitter met Periscope de beste kaarten in handen te hebben, omdat de app een mogelijkheid heeft om live-uitzendingen op te slaan en tot 24 uur terug te kijken - daar je met Meerkat alleen op het moment zelf de video kan bekijken. De app Meerkat heeft weer het voordeel dat het twee weken eerder werd uitgebracht en daardoor ondertussen al meer dan 300.000 gebruikers heeft. Investeerders hebben daarnaast al zo'n 12 miljoen dollar in de app gestoken, waardoor ook Meerkat een goede kans maakt om de slag te winnen. De tijd zal het ons leren.
'De sportwereld kan vroeg of laat niet meer om livestream-apps heen'
Hoewel sportorganisaties meestal bij innovaties in de mediawereld niet tot de early adopters gerekend kunnen worden - slechts een handjevol (Europese) clubs zit momenteel op Pinterest en maakt gebruik van Vine of Snapchat - lijkt de sportwereld an sich vroeg of laat niet om de livestream-apps heen te kunnen. Topsporters zullen waarschijnlijk de eersten zijn die een van de apps gaan gebruiken, om bijvoorbeeld wedstrijdbeelden te maken of belangrijke sportieve beslissingen te delen (zoals Ireen Wüst afscheid nam van een Nederlandse schaatsteam via YouTube). Maar ook sportorganisaties zullen op den duur spelers gaan presenteren via Meerkat of een deal met een nieuwe (hoofd)sponsor gaan delen op Periscope. Daarnaast zullen sportjournalisten de app gebruiken om bijvoorbeeld persconferenties te delen, terwijl het niet lang meer zal duren voordat de eerste fan een complete wedstrijd vanop de tribune gaat streamen. In een vroeg of laat stadium zal iedereen in de sportwereld - in positieve of negatieve zin - met de apps te maken krijgen.
Adidas eerste sportorganisatie dat Periscope introduceert
De eerste sportorganisatie die de kansen van livestream-apps inziet is adidas. Terwijl de app Periscope nog geen 24 uur uit was, was adidas er als de kippen bij om een eerste video te livestreamen. Via de applicatie van Twitter streamde het Duitse sportmerk een live beeld vanuit het hoofdkantoor, waarop te zien was dat het sponsorcontract met Real Madrid-voetballer James Rodríguez verlengd is. Een gedeelte van de presentatie werd vervolgens verspreid in een video op Twitter, zodat ook fans die de liveverbinding gemist hebben, het nog terug kunnen kijken.
Dat adidas als eerste een Periscope-video uitbrengt, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Adidas ging een tijd gelegen een samenwerking met Twitter aan, waardoor ze in vroeg stadium gebruik mogen maken van nieuwe innovaties en services. Dit had een maand geleden als gevolg dat adidas tevens de eerste sportorganisatie was dat gebruik maakte van Twitter DM-groepsgesprekken. Desalniettemijn lijkt de toon opnieuw door adidas gezet, omdat niet veel andere sporters en/of sportorganisaties op (korte) termijn zullen volgen. De vraag is alleen welke Nederlandse/Belgische sportclub of sporter het medium als eerste zal gaan adopteren...?
Here he is! @jamesdrodriguez has signed a contract extension with adidas. #therewillbehaters pic.twitter.com/NueKxSvZag
— adidasfootball (@adidasfootball) 26 maart 2015
ZIE OOK: Benzema en adidas experimenteren als eerste met Twitter DM-groepsgesprekken met fans