Adidas roept voetballers massaal op om Lionel Messi te ‘ontvolgen’

Het lijkt in eerste instantie een vreemd bericht, maar toch roept adidas jonge voetballers op om Lionel Messi massaal te ontvolgen. Met 1,29 miljoen volgers op Twitter, 80 miljoen fans op Facebook en 23 miljoen volgers op Instagram zal het geen makkelijk karwei worden om de volgers van de viervoudig Ballon d'Or-winnaar 'weg te jagen'. Waar komt de oproep van adidas ineens vandaan? Er is geen sprake van een mogelijke breuk tussen het Duitse sportmerk en de aanvaller van FC Barcelona. Daarnaast heeft Messi het sportmerk ook op geen enkele manier in diskrediet gebracht... het blijkt uiteindelijk om een marketingcampagne van adidas te gaan. 

Leo Messi, arguably the greatest player in the history of football, today empowered creators to make their own path and no longer follow him. Door zijn opvallende speelstijl, doelpunten, assists, prestaties etc. volgen miljoenen mensen over de wereld Messi en proberen ze (elementen van) zijn spel te imiteren op het trainingsveld, een trapveldje in de buurt of tijdens de wedstrijd. Dé reden voor adidas om een campagne te starten en (jonge) voetballers anders te laten denken. Ze worden gevraagd om Messi niet te 'volgen', maar je eigen pad te kiezen, je eigen speelstiijl te ontwikkelen en Messi uiteindelijk op het veld te verslaan. 

Uiteraard zal deze jongensdroom voor 99,9% van de  fans niet uitkomen, maar de invalshoek past bij de wijze waarop adidas - en ook veel andere sportmerken - een campagne tegenwoordig insteken. De focus is namelijk niet meer op de superster gelegd, maar op de consument. Door de 'gewone consument' te prikkelen om zelf actief te zijn en/of een ster te worden, hoopt het sportmerk uiteindelijk de vruchten te plukken in de retail. De unfollow-campagne is dan ook het logische vervolg op de recent gelanceerde 'Create your own game'-video (zie onderste video in de blog). 

Met de boodschap sport today isn't about standing by and watching others people's greatness. It's finding your own path, and removing any obstacle in the way to reach it” hoopt adidas dichter bij de consument te komen. Via social media (met de hashtag #bethedifference), online advertenties, printmedia en tv-spots wordt de campagne groot gelanceerd.