Ben je woonachtig in Londen, Parijs, Los Angeles, New York, Tokio of Shanghai, of kom je vaak in een van deze steden? Dan kun je binnenkort hardloopschoenen van adidas kopen die specifiek gemaakt zijn voor die stad. Als het aan het Duitse bedrijf ligt, is dit nog maar het begin van het personaliseren van sneakers.
De nieuwe hardloopschoenen van adidas zijn vrijwel volledig gemaakt door robots en heten Adidas Made For (AM4). De eerste schoenen in de serie hebben de naam AM4LDN en zijn speciaal gemaakt voor de stad Londen. In de loop van dit jaar en in 2018 volgen de overige vijf steden.
De AM4-modellen zijn lichtgewicht schoenen en specifiek gemaakt voor elke stad, dankzij de verzameling van enorm veel data. adidas heeft de modellen samengesteld aan de hand van de feedback van atleten. Ze leerden over hun routines en analyseerden hun loop met behulp van motion capture. Zo ontdekte adidas dat hardlopers in New York vooral in het midden en op de voorkant van hun voet landden en daarom schoenen nodig hebben met meer demping op die plekken. Hardlopers in Londen wilden liever schoenen die reflecterend waren, goed zichtbaar en niet helemaal wit.
De AM4LDN is verkrijgbaar vanaf 19 oktober, in de flagshipstore van adidas in Londen en online. De verwachting is dat er een gelimiteerd aantal op de markt komt en dat de schoen snel zal uitverkopen.
Speedfactory
Het bijzondere aan de AM4-modellen is dat ze gemaakt zijn in de Speedfactory, adidas' state-of-the-art fabriek in Duitsland waar robots het meeste werk doen. Door deze fabriek is het nu mogelijk kleinere partijen schoenen te maken. "Normaal gesproken wachten we totdat we 50.000 of 100.000 paar schoenen hebben en dan lanceren we het product. Dat was de oude manier van werken", zegt James Carnes, adidas’ vice president of global brand strategy.
Normaal gesproken duurt het na de conceptfase nog twaalf tot achttien maanden voordat de sneaker daadwerkelijk af is. Om schoenen te maken, besteden merken een groot deel van het productieproces uit aan gespecialiseerde bedrijven over de hele wereld. De een maakt de zijkant van de zool, de ander de onderkant, weer een ander de veter enzovoort. Voordat het economisch verantwoord is een sneaker te produceren, moet adidas er tienduizenden van maken.
Video: Speedfactory van adidas
Technologie integreren
Dankzij Speedfactory kan adidas het gehele productieproces op een plek laten plaatsvinden, vaak is dat ook nog eens in het gebied waar de sneakers daadwerkelijk verkocht gaan worden. Hierdoor kan adidas kleinere partijen schoenen maken en die samen met consumenten testen.
De technologie die geïntegreerd is in de huidige schoenen helpt adidas ook bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. adidas plaatst al NFC chips in sommige producten zodat je originele content in de app kunt bekijken. Maar in de toekomst wil adidas dat haar gebruikers hun feedback over hoe de schoen aanvoelt en presteert direct naar het bedrijf sturen. Het idee is dat hoe meer schoenen met chips ze verkopen, hoe meer data ze ontvangen en hoe beter de producten worden in de toekomst.
ZIE OOK: adidas stopt met tv-reclames; misrekening of begin van een trend?
Volgende stap in proces
"De volgende stap in het proces is een schoen die informatie aan ons doorgeeft zonder dat je het via een kabel ergens aan moet verbinden of een NFC reader nodig hebt", aldus Michael Voegele, CIO van het bedrijf.
Het duurt waarschijnlijk nog maar een paar jaar voordat je als consument sneakers krijgt die gemaakt zijn op basis van jouw voorkeuren en in een paar weken tijd bij je geleverd worden. adidas wil het eerste bedrijf worden dat dit realiseert.
Headerfoto: adidas