Ajax en PSV geven met vlogs unieke blik op de club

Zowel Ajax als PSV lanceerde vorige week hun eerste vlog. PSV contracteerde de Brabantse vlogger LuckyGraafNL, in Amsterdam pakten jeugdspelers zélf de camera om een inkijkje in hun leven te geven.

Is de timing toeval? Vlogs bestaan immers al jaren. Bij elke koffieautomaat in Nederland heeft iemand zich wel over het succes van Enzo Knol verbaasd. YouTube staat vol met tutorials van beauty- en fitgirls. Maar dit jaar lijken vlogs mainstream te worden, tv-makers Arjan Lubach en Olaf Koens omarmen het platform en nu dus ook de voetbalclubs, juist op het moment dat er bijna avond aan avond bij Pauw wordt gesproken over de 'jongeren vlogs' uit Zaandam.

Wat ze gemeen hebben: vlogs zijn persoonlijk, laten een uniek beeld zien dat op tv niet over te brengen is en geven de makers vrijheid om te maken wat ze willen.

Op IBC, de grootste televisiebeurs ter wereld, zag ik afgelopen weekend de nieuwste '8K' televisies en camera’s van tienduizenden euro’s die met nóg hogere 'HDR’s' en FPS'en de meest briljante beelden kunnen maken. "You cannot get any closer", zei de presentator. Dat klopt misschien technisch. Toch lukt het vloggers wel, en dat met een camera van een paar honderd euro en een laptop met montagesoftware die door iedereen te bedienen is.

Dankzij de camera van PSV’s Robbie zie je de persoon achter Nicolas Isimat-Mirin. In de vlogs van Ajax zie je door de ogen van de sterren van de toekomst hoe het is om in de schoolbankjes op De Toekomst te zitten. Geen "Hoe voel je je nu?" gevolgd door een grote stilte, maar "Faka, welkom in mijn leven."

Video: Rob gaat namens PSV met Isimat-Mirin naar de kapper


Talenten centraal

Toen ABN AMRO, Partner van de Toekomst, een videoserie over talentontwikkeling op De Toekomst wilde maken, wisten we direct dat we de jongens centraal wilden stellen. Documentaires zijn mooi om te maken en deze bijzondere levens lenen zich voor hele mooie cinematografische beelden. Maar we maakten de keuze om een persoonlijk perspectief te kiezen en hen zélf de camera in handen te geven. Want als we het hen zélf laten vertellen, zie je als kijker écht hoe het is om bij Ajax te spelen.

Video: Ajax-talenten Quinten en Jurriën Maduro laten zien hoe het leven van een jeugdspeler eruitziet


Het is dezelfde reden waarom voetbalclubs Facebook Live inzetten, of TeamNL afgelopen zomer Twitter Q&A’s met medaillewinnaars organiseerde. Dankzij nieuwe media krijgen we een andere, dichtere, persoonlijkere en 'echte' blik op de mensen achter de sport waar we zo graag naar kijken.

Sportliefhebber grote winnaar

De grote winnaar is de sportliefhebber die van een heel scala aan content kan genieten. Honderd miljoen miljard pixels in de herhaling bij de Champions League op dinsdagavond. Bijzondere documentaires met cinematografische beelden op het Sportfilmfestival. Maar ook korrelige Periscope livestreams vanuit de kleedkamer en vlogs vanuit het hart van de club waar je zo van houdt.

Of elke voetbalclub volgend jaar aan het vloggen is weet ik niet. Maar dat clubs en spelers nog meer de regie naar zich toe trekken en via hun social channels meer 'first person beelden' zullen delen, dat staat vast.


Foto header: YouTube/AFC Ajax