Ajax-fans maken massaal ontwerp voor nieuwe seizoenkaart

Ajax betrekt zijn fans dit seizoen meer dan ooit bij de nieuwe seizoenkaartcampagne. De Amsterdammers geven hun supporters de kans de seizoenkaart voor het seizoen 2018/2019 te ontwerpen. Een paar dagen na de aftrap voor de ontwerpwedstrijd zijn er al duizenden inzendingen.

"We zien vaker bij campagnes dat we mogen rekenen op heel veel inzendingen. En dat is altijd erg bijzonder. Deze aantallen zijn echter extreem hoog, met meer dan 4500 inzendingen binnen drie dagen", zegt Cas Biesta, hoofd marketing van Ajax.

Ajax-fans kunnen op een speciale actiesite hun seizoenkaartontwerp indienen. Op de site kun je gebruikmaken van de ontwerpkit, of zelf aan de slag gaan. Met de ontwerpkit kunnen fans die geen ervaring hebben met designprogramma’s gebruiksvriendelijk met behulp van voorgeselecteerde beelden en vaste stijlelementen, hun design insturen. Fans met de nodige designervaring kunnen from scratch een ontwerp maken. Het designprogramma is ontwikkeld in samenwerking met TDE. Nog niet eerder hadden supporters invloed op het ontwerp van de seizoenkaart van Ajax. Binnen drie dagen zijn er al meer dan 4500 inzendingen.

"We willen in campagnes graag creativiteit tonen, hetgeen past bij een club als Ajax, maar daarnaast willen we vooral ook onze fans de kans geven hun creativiteit te tonen", legt Biesta uit. "Voorbeelden daarvan zijn de dit seizoen geïntroduceerde matchday visuals, maar ook de XXX-campagne die we samen met partner adidas hebben ontwikkeld in aanloop naar de Europa League-finale. In deze campagne konden fans op social media hun trots op de club en stad laten zien door de drie andreaskruisen in combinatie met Ajax op een creatieve wijze te tonen. We starten met een aantal eigen ontwerpen en vervolgens vragen we de fans om hun eigen invulling eraan te geven. Met deze seizoenkaartcampagne willen we alle Ajacieden de kans geven hun design te ontwerpen."

Stemmen

Uit de inzendingen kiest een aantal spelers de 10 mooiste designs. Vervolgens kunnen alle Ajax-fans op hun favoriete kaart stemmen. Het ontwerp met de meeste stemmen wordt uiteindelijk gebruikt voor de nieuwe seizoenkaart, die in de portemonnee van meer dan 40.000 seizoenkaarthouders komt.

Inzenden kan tot en met 16 april. Voor 22 april is de top 10 bekend en kunnen Ajax-fans stemmen. De uiteindelijke winnaar wordt voor de wedstijd Ajax – AZ op 29 april bekendgemaakt.

Nieuwe campagne

De ontwerpwedstrijd is onderdeel van de nieuwe seizoenkaartcampagne van Ajax: Mijn Ajax. Mijn seizoenkaart. Met onderstaande promo wil de club waardering tonen naar de trouwe seizoenkaarthouders en appelleren aan hun trots voor de club, volgens Biesta. "Diverse elementen komen terug in de video; de stad, de tweewekelijkse reis die door het hele land wordt afgelegd met verschillende vervoersmiddelen, het vriendschapsgevoel, de opvoeding (ouder op kind), maar ook de trots op Ajax, de historie, de talenten etc."

Meer aandacht voor fans

De campagne van Ajax is een nieuw voorbeeld van de toenemende aandacht bij clubs voor hun seizoenkaartcampagnes. Supporters worden hierin steeds meer betrokken. Zo zette FC Twente data in om supporters in mailings persoonlijk te benaderen, met als resultaat een veel hogere conversie. Ook Heracles Almelo zette vorig seizoen in op personalisatie. Met behulp van Persoonlijke Landingspagina’s en video’s die emotie oproepen wist de club het verloop terug te brengen, waardoor Heracles kon focussen op het aantrekken van nieuwe seizoenkaarthouders.

En ook FC Den Bosch stelt de fan centraal in hun seizoenkaartcampagne. De Jupiler League-club rolde vorig jaar het Pay per Point-concept uit, een initiatief waarbij fans uitsluitend bij overwinningen (10 euro) en gelijke spelen (5 euro) betalen en bij nederlagen helemaal niets. Het nieuwe concept en de gekozen marketingaanpak zorgden voor succes, want FC Den Bosch steeg in één jaar van 651 naar 850 seizoenkaarten, een groei van 30%.

Tegenwoordig pakken de clubs steeds meer uit met verschillende soorten campagnes en daarbij hebben zij een ding gemeen: de fan staat centraal.


Foto's: Ajax