Ajax opent per 1 januari een webshop die alleen gericht is op de Aziatische markt. Dit maakte Edwin van der Sar vandaag bekend in Beijing, waar hij sprak op het Bloomberg congres. Ajax heeft daarvoor een samenwerking gesloten met multi-club voetbalspecialist EZshopnet. Zij beheren reeds de webshops van onder andere FC Barcelona, Chelsea, Juventus en AC Milan. Daar komt Ajax, als eerste en enige club in de Benelux, met een eigen webshop in Azië bij.
De online-winkel zal live gaan in diverse Aziatische talen, betalen met verschillende valuta is mogelijk en ook zijn er diverse verzendmogelijkheden. Deze aspecten sluiten aan op de snelgroeiende markt, waardoor ingespeeld wordt op de toenemende Chinese interesse voor voetbal en Ajax in het bijzonder.
"We merken dat Ajax in Azië aan populariteit wint en we hebben de laatste jaren veel Aziatische sponsordeals mogen sluiten en eerder deze week een samenwerking met R&F. De vraag naar Ajax-producten groeit de laatste tijd erg in Azië en daarom is het van belang dat we onze distributie optimaliseren. Deze webshop zorgt ervoor dat onze Aziatische fans gemakkelijk en snel aan onze producten kunnen komen. Daarbij bieden wij alles in hun eigen taal aan en ook betalen in eigen valuta is mogelijk", aldus commercieel directeur van Ajax, Menno Geelen.
Door deze samenwerking is Ajax nu in staat ook daadwerkelijk geld uit China te krijgen. Voor Chinezen is het lastig spullen uit het buitenland te bestellen en betalen. Daarom zijn de eigen Chinese webshops als Alibaba zo enorm groot. Dankzij de samenwerking met EZ kunnen Chinezen via hun eigen betaalmethodes én in hun eigen valuta betalen. Dat kan ervoor zorgen dat de verkoop van Ajax-merchandise in China de komende jaren explosief gaat stijgen.
Alex Wong, Director EZ is ook verheugd: "We geloven in de partnership-gedachte en dat blijkt wel uit deze vierjarige overeenkomst met een iconische club als Ajax. EZ Football is verheugd en kijkt er naar uit om nauw samen te werken met de club om een nog grotere fanbase te realiseren in Azië. Er is groot potentieel voor zowel EZ als Ajax in dit deel van de wereld omdat voetbal steeds krachtiger wordt. EZ heeft de expertise, kennis en kunde en is vastberaden om toonaangevende voetbalclubs in Europa verder te brengen. De overeenkomst stelt EZ in staat om officiële Ajax-producten in Azië, inclusief het vasteland van China, te verkopen. EZ Football zet als nummer 1 voetbalplatform in Azië hierdoor zowel adidas Ajax-producten als Ajax-merchandise direct door naar de Aziatische consument."
Super League Club R&F
Ajax maakte eerder deze week al bekend dat het een samenwerking heeft gesloten met Super League Club R&F. De Chinese topclub wil met de hulp van Ajax de beste jeugdopleiding van China ontwikkelen. Met de overeenkomst is een totaalbedrag gemoeid van 10 miljoen euro. Inmiddels heeft Ajax in totaal zes partnerships met Chinese bedrijven, waardoor al bijna 20% van de sponsorinkomsten uit China komt. Dankzij de nieuwe samenwerkingen zal dit bedrag in de toekomst alleen maar verder stijgen.
Headerfoto: Ajax