Ajax wil met ‘The Tunnel Club’ zowel inkomsten als fanbeleving verhogen

In de zoektocht nieuwe inkomstenbronnen en verhoging van de fanbeleving is Ajax uitgekomen bij een innovatief concept dat langzaam aan populariteit begint te winnen in de sportwereld. De Amsterdammers lanceren als eerste club in Nederland 'The Tunnel Club'. Dit initiatief wordt Ajax’ meest unieke en exclusieve concept dat plaats biedt aan vierentwintig Members. Rondom thuiswedstrijden van Ajax heeft deze selecte groep hun eigen, zéér bijzondere ruimte in de spelerstunnel met direct zicht op de spelers.

The Tunnel Club is een initiatief dat een aantal jaar geleden voor het eerst te zien was in het AT&T Stadium van NFL-club Dallas Cowboys. Vorig jaar introduceerde Manchester City als eerste club in Europa het concept en volgend seizoen volgt Ajax. Commercieel directeur Menno Geelen van Ajax: "We groeien commercieel erg sterk. We hebben ten opzichte van vorig seizoen meer dan een miljoen euro extra aan inkomsten uit business seats en skyboxen. We merken dat er steeds meer behoefte is aan exclusievere concepten. We hebben veel dingen getoetst, het concept van The Tunnel Club kwam als beste over bij de potentiele members."

Via de catacomben van de Amsterdam ArenA betreden Members de Tunnel Club, de exclusieve ruimte die speciaal voor hen is ingericht. Voorafgaand aan de wedstrijd kan men culinaire hoogstandjes verwachten en zorgt de aanwezigheid van Ajax-prominenten voor bijzondere verhalen en voorbeschouwingen bij thuiswedstrijden. Tot vlak voor de wedstrijd staan Members in de spelerstunnel nog oog in oog met de spelers.

Allerhoogste niveau

De tribune wordt bereikt via een tunnel met eigen vak-opgang, waar de gepersonaliseerde Seats direct aan de grasmat staan. Na afloop van de wedstrijd zal een prominente Ajacied, samen met de man van de wedstrijd, terugblikken op de wedstrijd. Geelen: "In samenwerking met de Amsterdam ArenA wordt op korte termijn gestart met het realiseren van The Tunnel Club. Dit wordt ons meest exclusieve concept, waarbij de inrichting, hospitality en de algehele beleving van het allerhoogste niveau zullen zijn. Bij Ajax zijn wij telkens op zoek naar manieren om ons aanbod te vernieuwen. Dit belooft een unieke ervaring te worden waarbij Members van The Tunnel Club op de meest exclusieve wijze dichter bij elkaar en dichter bij Ajax worden gebracht.”

Ter voorbereiding op het nieuwe concept is Ajax bij Manchester City langs geweest en is de Engelsen gevraagd naar hun ervaringen. In het Etihad Stadium is er plaats voor 200 mensen en is de spelerstunnel doorzichtig. Ajax heeft voor een iets andere variant gekozen. "Omdat we voor 24 plekken hebben gekozen, is het veel exclusiever. Ook hebben de spelers geen enkele last van de tunnel. Het glas is aan hun kant niet doorlatend. De supporters zien de spelers dus wel, maar andersom zien de spelers de supporters niet. Op deze manier is het zo min mogelijk belastend voor de spelers. Want dat was voor ons een van de randvoorwaarden", aldus Geelen.

Video: Impressie 'The Tunnel Club'


Twee doelen

Volgens de commercieel directeur dient The Tunnel Club in de Amsterdam ArenA twee verschillende doelen. Enerzijds kan er op wedstrijddagen meer inkomsten gegenereerd worden, anderzijds zorgt het voor extra fanbeleving. "In de basis is de Tunnel Club alleen voor de 24 exclusieve members. Maar we willen dit zeker ook af en toe inzetten voor bijvoorbeeld prijsvragen voor fans of voor de foundation. Zeker bij de foundation vinden we het mooi dat we zo dus mensen iets unieks kunnen geven."


Headerfoto: Ajax Media