Amerikaanse voetbalclub verkoopt wedstrijdtickets via Tinder

Voor clubs zijn er tegenwoordig talloze manieren om wedstrijdtickets aan de man te brengen. Zo wordt er bij een startende verkoop vaak standaard een mailing uitgestuurd, posters worden her en der in de stad opgehangen, Twitter en Facebook worden gebruikt als promotiekanalen en (lokale) winkelketens als een Primera worden aangeduid als (extra) verkoopadressen. De Amerikaanse voetbalclub DC United besloot echter om een stapje verder te gaan en gebruikte een wel héél erg opmerkelijk kanaal om de kaartverkoop te stimuleren: de dating-app Tinder.

Commotie over wervingsactie in Nederland 

Eigenlijk is het nog niet eens zo'n gek idee: Tinder is misschien wel één van de populairste apps en sociale kanalen op dit moment. In januari vorig jaar gebruikten zo'n 1,2 miljoen Nederlanders de dating-app, dit jaar zal dit aantal ongetwijfeld een meervoud zijn. Wereldwijd blijkt de app door zo'n 50 miljoen gebruikers actief te worden gebruikt, waarbij de app gemiddeld 11 keer per dag zou worden opgestart en 90 minuten per dag wordt gebruikt. De cijfers zijn mindblowing, maar toch is het logisch dat (sport)marketeers terughoudend zijn om de app ook voor marketingdoeleinden te gebruiken. Vorig jaar ontstond er namelijk veel commotie toen aan het licht kwam dat een D66-politicus de app gebruikte om stemmen voor het Europees Parlement te winnen. Terwijl de wervingsactie van de D66'er in Nederland niet gewaardeerd werd, kijken ze er in de Verenigde Staten toch iets anders naar... 

Promocode via Tinder

Inwoners in Washington die naar rechts swipeten, kregen een ongebruikelijke openingszin toegestuurd: Hey! No, I'm not spam. I would be way hotter if I were a bot, duh. But if you're interested, I do have discounted tickets to the D.C. United match tomorrow night. Just use the link and promo code: Tinder. Hope to see you at the match!. Waar eerder de Amerikaanse basketbalclub Atlanta Hawks (NBA) de app al gebruikte om fans samen te brengen, gaat DC United nog een stapje verder door de app ook echt als verkoopkanaal te gebruiken. Een gedurfde actie van de nummer 2 in de Eastern Conference (MLS), maar volgens de club was het een nieuwe manier om fans te bereiken.” Vanuit een marketingperspectief is het ook goed om als club aanwezig te zijn op plaatsen waar de meeste fans zitten. Het blijft echter de vraag of je met een promotieactie op Tinder niet een klein beetje over de rand van het 'toelaatbare' gaat. Waar de Hawks  de app nog gebruikten om fans met elkaar te verbinden, daar draait het bij DC United enkel om de promotie van de kaartverkoop. Wat dat betreft had de MLS-club misschien beter lering kunnen trekken uit de actie van de NBA-club. 

Fans omarmen Tinderstunt

Toch konden de fans van DC United de actie wel appreciëren en lieten dit tijdens de eerstvolgende thuiswedstrijd dan ook op ludieke wijze weten. Bij de District Ultras, een groep fanatieke fans, stond de Tinderstunt  centraal bij een sfeeractie rondom de match tegen Columbus Crew. Met spandoeken werd er een match gemaakt tussen de club en supporters.

Voor alle Tindergebruikers met weinig geluk is er dus nog enigszins hoop: er bestaat nog altijd zoiets als clubliefde.