Apple Watch brengt nerds en jocks samen

Hij komt er dus aan, de Apple Watch. De lovers en de haters hebben hun messen alweer geslepen. Ik zit in het kamp van de lovers, maar dat heeft andere redenen dan fanboy van Apple zijn. Nee, ik ben vooral enthousiast omdat Apple onverholen inzet op sport. Er is een serie watches die zelfs het woord “sport” in zich hebben en echt verkocht wordt als apparaat om beter te sporten. Als Apple (maar ook Google) inziet dat sport belangrijk genoeg is om er producten en diensten aan te verbinden dan betekent dat iets. Het bevestigt het belang van sport in de maatschappij en de rol die digitaal daarin vervult.

Silicon Valley is nooit een echte fan van sport geweest. Dat zal wel te maken hebben met de aloude vete tussen nerds (die later vanuit de garage een miljardenbedrijf opbouwen) en jocks (die later de Super Bowl spelen en miljoenencontracten met Nike tekenen). De sport mist ook geheel in Silicon Valley. Sport zit in New York (Connecticut) of LA, niet in San Francisco of Palo Alto. Google, Facebook en Apple sponsoren ook helemaal niet in de sport.

"Om fashion aan de man te krijgen zijn influencers nodig. Sport verkoop je met sport. Vraag maar aan Gatorade of aan Nike."

Geen enkele Amerikaanse topatleet, team of league treedt op als endorser voor of gesponsorde van de grote merken uit Silicon Valley. Apple en co kijken liever anders naar de sport: als een goede manier om geld aan te verdienen. Al deze bedrijven onderhouden warme relaties met de sport, als het gaat om content voor hun platforms. Zo weten Apple en de MLB elkaar altijd te vinden als Apple weer wat nieuws heeft. Eerste iPhone app, eerste league die iBeacons inzet en nu wederom als eerste op de Apple Watch. Veel zal het nog niet voorstellen, de app houdt realtime scoring bij. Een push notificatie op je pols als de Yankees winnen, dat idee. De andere leagues zullen volgen. Niet spannend en zeker geen verandering in de relatie Silicon Valley en sport.

Toch zal de Apple Watch ervoor zorgen dat nerds en geeks elkaar gaan vinden. De watch is een modeaccesoire, veel meer dan een iPhone of een iPad. Om fashion aan de man te krijgen zijn influencers nodig. Sport verkoop je met sport. Vraag maar aan Gatorade of aan Nike. Dus de Apple Watch Sport vraagt om een grote stal endorsers uit de (internationale) sportwereld. Laat Apple die stal nu net sinds deze zomer in huis hebben gehaald met de overname van Beats by Dre. Let op, binnenkort zien we atleten niet alleen met hun Beats op hun hoofd, maar ook met hun Apple Watch om hun pols.

Lees ook: waar ligt de toekomst van Nike en draagbare technologie?

Column is eerder verschenen in, en met dank aan, het Sport Amerika magazine