ASICS presenteert de nieuwe sportwinkel

Sportwinkels zijn aan het veranderen van een groot magazijn met planken naar een bioscoop-achtige omgeving met schermen. "Van selling naar telling" zei Alfred Dekker eerder. Na adidas en Footlocker zet ASICS de volgende stap en opent in Hamburg een nieuw vlaggenschip met onder andere een interactieve 'product advisor' die je alles vertelt over de perfecte hardloopschoen en een Running Lab voor uitgebreide scan van gezondheid en sportprestaties.

Wie naar binnen loopt in de nieuwe winkel van ASICS ziet nog wel een aantal planken maar voornamelijk grote schermen. De winkel is onder handen genomen door het digitale marketingbureau Amaze en bevat allerlei technologie om de bezoeker van begin tot eind te boeien. Vergeet het wachten op een verkoper, ga voor een scherm staan en begin de ontdekkingstocht naar een nieuw paar schoenen.


Alles draait in de nieuwe winkel om performance en achterin de winkel is een Asics Lab waar bezoekers hun gezondheid en prestaties kunnen laten meten. Wat echter het meest in het oog springt is de nieuwe Product Advisor: een enorm scherm aan de muur met 4K-video's en motion tracking camera's die automatisch reageren op bezoekers. De Product Advisor laat zich bedienen met een iPad en klanten krijgen verschillende vragen om tot een persoonlijk advies te komen. "We weten dat retailers meer moeten doen om klanten in de winkel geïnteresseerd te houden en interactieve technologie maakt het mogelijk om niet alleen een betere beleving te bieden maar ook 1-op-1 met de klant in contact te komen. De Product Advisor is zo afgesteld dat klanten er bijna niet langs kúnnen lopen" aldus Curtis van Amaze.

De Product Advisor maakt onderdeel uit van de 'Mix Up Your Run'-campagne en draait om de persoonlijke aandacht (customization) voor de sporter. "De nieuwe digitale technieken in de winkel moeten klanten een betere beleving bieden, of ze nu een product willen kopen of alleen meer informatie willen winnen." Retail-winkels zijn snel aan het veranderen, meer dan een groot magazijn, een nieuwe beleving bieden. Producten verdwijnen naar de achtergrond, diensten ter ondersteuning van de sport, zoals een Asics Lab, worden naar voren geschoven. Het gebruik van technologie in winkels zal alleen maar toenemen. 

Bronnen: The Drum - Prolifnorth
Afbeeldingen: Wests-Design - Amaze