Deze week staat Rotterdam Ahoy compleet in het teken van de 43ste editie van het ABN Amro World Tennis Tournament. Hoewel de organisatie, sponsors en bezoekers enkele tegenvallers moesten verwerken (o.a. door late afmeldingen van toptennissers Federer, Kyrgios en Gasquet), weet de toernooiorganisatie met twee noviteiten op het gebied van sportmarketing juist op te vallen. Zo heeft het een primeur in de tenniswereld met een speciale 'blindentribune', terwijl de ballenjongens en meisjes door Under Armour als superhelden zijn gekleed.
Primeur met blindentribune
In vak CN was er volgens het Algemeen Dagblad een speciale 'luistertribune' ingericht. Twaalf slechtziende en blinde kinderen konden gisterenmiddag het tennistoernooi van dichtbij meemaken en zodoende ook proeven aan het toptennis. Via oordopjes kregen ze verslag van de commentatoren Pieter, Andrea en Petra te horen, die alles wat er in het stadion gebeurde - van een bal uit tot aan de wave - uitgebreid communiceerden. Volgens Yvonne Pot van Koninklijke Visio, expertisecentrum voor blinden & slechtzienden en initiator van het project, heeft het ABN Amro WTT met het zogeheten luistervak waarschijnlijk een wereldwijde primeur in het tennis.
Ook vanavond is de blindentribume op #ABNAMROWTT weer een succes. De presentatoren zijn super. @AA_Foundation. pic.twitter.com/lMlgYTWk3g
— John van Rumpt (@JohnvanRumpt) 10 februari 2016
Uiteraard met de nadruk op tennis: in het voetbal zagen we namelijk tientallen soortgelijke acties voorbijkomen. Zo was AZ in 2007 de eerste betaalde voetbalorganisatie die een speciale vak voor slechtzienden en/of blinden inrichtte. Even later volgde de KNVB met het Nederlands Elftal en introduceerden ook andere Eredivisieclubs (Ajax, PSV, Feyenoord, FC Twente, FC Utrecht, FC Groningen, ADO Den Haag en NAC Breda) een zogenaamde 'blindenvak'. De combinatie van verschillende zintuigervaringen draagt hierbij aan de beleving voor slechtzienden en/of blinden: de geur van het stadion en grasmat, de wind die door het stadion raast, de aanwezigheid van de fans om je heen, het getrommel en gezang van diezelfde fans, de speaker, het fluitje van de scheidsrechter, het geschreeuw van spelers en/of coach én uiteraard het speciale commentaar via de oortjes. Al met al elementen die slechtzienden of blinden voor de buis niet (direct) mee zullen krijgen, waardoor een stadionbezoek voor een nieuwe beleving zorgt.
Ballenjongens- en meisjes als superheld
Bijzonder daarnaast is de activatie van Under Armour, official supplier van het ABN Amro World Tennis Tournament. Ter promotie van de Under Armour Alter Ego-kledinglijn droegen 80 ballenjongens en -meisjes op zowel de training courts als het Centre Court zwarte Superman compressieshirts. Dit in het kader van de Kids Day dat gisterenmiddag plaatsvond. Vanaf de kwartfinales (vrijdag 12 februari) zullen bovendien de spelersmascottes telkens gekleed zijn in een Superman- en Batman-shirt. Dit laatste ook deels ter promotie van iets compleets anders: als global partner van de superheldenfilm 'Batman vs Superman: Dawn of Justice' (Nederlandse première op 24 maart) is wat (extra) aandacht voor de film uiteraard nooit verkeerd..