Beat the Sun: een pro-am estafetteloop rond de Mont Blanc

It’s a big world! Maar vergeleken met de machtige zon is onze aarde nietig klein. De zon maakt elke dag zijn baan rond de legendarische bergtoppen van de Mont Blanc (Frankrijk). ASICS streeft met de Beat the Sun-campagne om uitgerekend dáár sneller te zijn dan de zon. Op zondag 21 juni, de langste dag van het jaar, leggen atleten uit de hele wereld een parcours van 148 km en 8.370 hoogtemeters af. De uitdaging: 'To beat the sun', oftewel: het parcours afleggen binnen een tijdspanning van 15 uur, 41 minuten en 35 seconden. Niet alleen profs, maar ook amateurs maken zich op voor een pro-am estafetteloop in het trailrunning. 

'Beat the Sun'

Begin dit jaar lanceerde ASICS zijn meest ambiteuze campagne ooit: 'It’s a big world, go run it'. Het doel is om niet alleen lopers te inspireren, maar ook het merk ASICS leuker en toegankelijk te maken. Beat the Sun gaat hier verder op in. Mensen worden geïnspireerd om de uitdaging met zichzelf aan te gaan. Via de website van ASICS en de social media-kanalen kon iedereen zich aanmelden voor een avontuur rond de Mont Blanc. Er wordt gelopen op een extreem afwisselend parcours: van een verticale snelheidsrace tot een downhill race, waarbij zelfs een stukje alpine parcours is opgenomen waar atleten met een touw door de sneeuw afdalen. 

Pro-Am

De wedstrijd bleef niet onopgemerkt: bijna 10.000 deelnemers streden mee naar een plek in één van de teams. Uiteindelijk zijn er slechts vijftien lopers geselecteerd uit Amerika, Azië-Pacific, Afrika, Noord-Europa en Zuid-Europa. Uniek is dat er teams zijn gevormd met telkens drie professionele atleten en drie amateurs. In feite is er dus sprake van een soort Pro-Am wedstrijd. Overgewaaid vanuit de golfwereld, maar nu dus toegepast in het trailrunning. Zo vormen profs als Lukas Naegele (Duitsland), Emmanuel Gault (Frankrijk), Megan Kimmel (Verenigde Staten), Genis Zapater (Spanje) en Iazaldir Feitoza (Brazilië) een team met geselecteerde amateurs. De teams strijden hierbij niet alleen tegen de zon, maar ook tegen elkaar. 

Trailrunning als remedie

“Dynamiek & aanpassing zijn de belangrijkste troeven”, Tina Vancluysen

Er is bewust gekozen voor een trailrunning parcours en niet bijvoorbeeld een loopwedstrijd over de weg. Het past namelijk bij de 'Mix up your run'-filosofie dat bij het sportmerk leeft: verschillende omgevingen, ondergronden, snelheden en hardloopstijlen zorgt voor variatie. En variatie is volgens ASICS weer de perfecte remedie tegen blessures en verveling. Daarnaast biedt het evenement ook een mooi podium om het uitgebreide assortiment van het sportmerk onder de aandacht te brengen. ASICS vindt het belangrijk om sporters zo goed mogelijk te informeren over het belang van afwisselend trainen met goed materiaal. In de modder loop je idealiter beter met aangepaste footwear en in het losse zand of op verharde wegen zijn dan weer andere schoenen beter. Trailrunning past perfect bij deze filosofie en met deze editie van Beat the Sun zal dat ook perfect aangetoond worden. Zo is het parcours speciaal geselecteerd dat er voldoende afwisseling inzit waarbij de Mix your Run-filosofie mooi tot uiting kan komen. Dynamiek & aanpassing zijn de belangrijkste troeven, aldus Tina Vancluysen, Marketing Communications Executive bij ASICS Europe. 

Het sportmerk verwacht dan ook dat trailrunning de komende jaren nog verder gaat groeien. Vancluysen: We zien steeds meer weglopers die in het weekend graag de onverharde paden opzoeken om hun trainingen af te wisselen en/of hun ronde spannender willen maken. Daarnaast zien we dat vrouwen bijvoorbeeld vaker de natuur in trekken om daar te gaan hardlopen. We hopen dan ook met dit evenement het trailrunnen nog meer onder de aandacht te kunnen brengen.