Slimme campagne #PlayUnified opent deuren voor Special Olympics

Arjen Robben die duelleert met doelman Bernd Derksen, Erik van Loenen die de uitdaging aan gaat met Epke Zonderland, of olympisch medaillehoudster Maartje Ellenkamp die Ireen Wüst uitdaagt. De afgelopen weken zijn 14 topsporters uitgedaagd door 14 bijzondere sporters in het kader van #PlayUnified. Het doel van de campagne is zorgen voor een inclusieve (sport)maatschappij. Qua exposure en aandacht is de actie nu al geslaagd.

De campagne PlayUnified van Special Olympics startte op oktober. De sporters met een verstandelijke beperking hebben allen hun grootste sportidool uitgedaagd in een uitdagende video of indringende foto. Alle 14 topsporters hebben de uitdaging geaccepteerd. "Het is hartverwarmend en erg sportief dat de bijzondere sporters van #PlayUnified op deze brede manier worden omarmd", zegt Chris Janssen van Q&A | Communicatie.

Voor de campagne van PlayUnified werd steun bij de traditionele media gezocht om de campagne bij een breed publiek over het voetlicht te brengen. Daar is in de voorbereiding veel aandacht aan besteed. Q&A | Communicatie is bij alle grote redacties langs gegaan om deze campagne, het verhaal #PlayUnified, persoonlijk uit te leggen.

Met succes, want de PlayUnified is breed uitgemeten in de media. En daarmee is al een deel van de doelstelling behaald, legt Ragna Schapendonk, directeur Special Olympics Nederland uit. "Voor mensen met een verstandelijke beperking is sport een ongelofelijk belangrijk middel om zichzelf te ontplooien, eigenwaarde te ontwikkelen en te laten zien waar toe zij in staat zijn. Toch sporten zij afgezonderd. Waardoor de echte waardering, echte integratie en echte impact van sport voor hen niet voelbaar wordt. Maar ook niet voelbaar en waardevol voor de ander wordt."

"Het is een groot gemis om niet in aanraking te komen met het pure en onbevangene van sporters met een verstandelijke beperking. Zij missen beide de life-changing ervaringen die #PlayUnified kan opleveren."

‘Van elkaar leren’

In België is deze campagne vorig jaar al gelanceerd en is daar dankzij de enthousiaste medewerking van de bekendste topsporters en de sportmedia een enorm succes geworden. Het heeft daar alle verwachtingen overtroffen.

Volgens Janssen is de Nederlandse campagne iets aangepast. "Het gaat in de Nederlandse #PlayUnified-campagne minder om de challenge, de wedstijd, maar meer om de sportieve ontmoeting. Omdat er zoveel van elkaar te leren valt. Niet alleen leren de sporters met een beperking van (top)sporters zonder beperking, ook andersom. Denk aan de puurheid van sportbeleving, het ultieme plezier en de totale oprechtheid hoe gesport door deze bijzondere sporters gesport wordt. Daar kunnen en moeten we veel van leren."

De PlayUnified-campagne/actie is qua aandacht en exposure nu al geslaagd. Alle topsporters hebben de challenge geaccepteerd. Nu worden eerst alle challenges aangegaan, maar daar stopt het niet. "Uiteindelijk is het doel een inclusieve (sport)maatschappij. Waarbij sporters met een verstandelijke beperking het hele jaar kunnen sporten met sporters zonder beperking én andersom!", zegt Schapendonk.

"We hopen dat zoveel mogelijk mensen worden geraakt en beïnvloed door de #PlayUnified-campagne. Special Olympics sporters zijn in staat harten te openen en met deze campagne openen wij voor hen de deuren bij sportclubs en binnen sportteams."

'Dare to Sponsor is een mooie vervolgcampagne. Special Olympics is een betrouwbare partner, waar sportiviteit en enthousiasme gegarandeerd zijn!'

Chris Janssen (Q&A | Communicatie)

Dare to Sponsor

In België kreeg de PlayUnified-campagne een succesvol vervolg met de campagne Dare to Sponsor, waarbij atleten met een verstandelijke beperking het Belgische bedrijfsleven uitdaagde om de atleten van Special Olympics Belgium te sponsoren. Wederom dankzij de steun van veel Belgische topsporters en de Belgische media gingen een hoop bedrijven de uitdaging aan de organisatie en zijn atleten te steunen.

Zou een dergelijke Dare to Sponsor-campagne ook kans van slagen hebben in Nederland? "De Dare to Sponsor is een mooie vervolgcampagne, ook eventueel in Nederland", reageert Janssen. "We hebben gedurende de afgelopen weken wel een paar bedrijven benaderd. Want Special Olympics Nederland heeft de afgelopen jaren een aantal grote en mooie sponsors verloren. En dat terwijl Special Olympics een betrouwbare partner is. Sportiviteit en enthousiasme gegarandeerd! Waar ook het bedrijf zelf veel aan heeft."