Bijna alle voetballers in de Eredivisie gebruiken tegenwoordig wel één of meerdere social media-kanalen om familie, vrienden en fans te informeren en te binden aan hun eigen 'merk'. Pro Shots, Nederlands grootste sportfotopersbureau, deed noodgedwongen onderzoek naar het gedrag van betaald voetballers op Facebook, Twitter en Instagram. Zo kwam naar boven dat Ajax kampioen social media is, terwijl Demy de Zeeuw onder de Eredivisie-spelers het meest social actief is. Een zorgwekkende trend was echter het gebruik van foto's: spelers blijken massaal foto's van henzelf te gebruiken waar in feite niet voor betaald is. Hoewel nog veel spelers foto's van Google gebruiken, lijkt het besef er desalniettemin wel steeds meer te komen.
Het onderzoek naar het social media-gedrag van spelers kwam voort uit noodzaak. Pro Shots kwam er achter dat voetballers steeds meer foto's van het internet plukken voor de eigen Facebook- en Twitterkanalen. Met name Instagram is een absolute 'fotovreter' en blijkt vol te staan met foto's waar sites als NOS, De Telegraaf, AD, Voetbalzone, Soccernews etc. netjes voor deze fotocontent betalen.
Ajax kampioen op social media, NEC stijf onderaan
Een rangschikking werd door Pro Shots gemaakt, waarbij er per platform punten zijn gegeven voor het hoogste percentage gebruikers. De club met de meeste spelers actief op Facebook krijgt 18 punten, de club met de minste spelers 1 punt. Aan het einde van de rit zijn alle punten op Facebook, Twitter en Instagram bij elkaar opgeteld en kwamen er een aantal opvallende conclusies uit:
AFC Ajax is 'overall' de absolute nummer één, gevolgd door FC Twente. Opvallend zijn de hoge noteringen van ADO Den Haag (3e) en SC Heerenveen (5e), boven bijvoorbeeld PSV (4e) en Feyenoord (9e). Een opvallende lage notering is ook het social media-gebruik van FC Groningen (16e), dat terwijl de club het afgelopen seizoen nog de beker wist te winnen.
De spelers van ADO Den Haag zijn het meest aanwezig op Instagram (41%), gevolgd door PEC Zwolle (38%) en Vitesse (37%). Het is bijzonder dat juist de subtop met name Instagram geadopteerd lijkt te hebben. Op Facebook scoren respectievelijk FC Twente (44%), ADO Den Haag (41%) en Ajax (39%) het hoogste. PSV scoort hier respectievelijk laag (een 12e plek). De Eindhovenaren zijn daarentegen wel het meest actief op Twitter (29%), waar ook de Feyenoord-spelers (24%) klaarblijkelijk meer op te vinden zijn.
Gegevens afkomstig van Pro Shots.
Onrechtmatig gebruik foto's - bal bij spelersbegeleiders
Dat er rechten op dit beeldmateriaal rusten ontgaat de meeste spelers, maar dat neemt niet weg dat persbureaus en fotografen zich op hun auteursrecht mogen beroepen. Volgens Pro Shots-directeur Stanley Gontha ligt de bal bij de spelersbegeleiders. “Ik heb geen behoefte om individueel met spelers een afspraak te maken. Als zij zich professioneel laten begeleiden, dan hoort een nette afspraak met de beeldmaker er ook bij. Ik kan ook niet ongestraft een afbeelding van een speler voor een reclame van pakweg Vodafone of Coca Cola gebruiken. Portretrecht en auteursrecht zijn beide in de wet vast gelegd. Gelukkig neemt het aantal samenwerkingen rap toe.”
Jeffrey Bruma is een van de spelers in de Eredivise die het op een juiste manier doet.
Bron foto header: Twin Design / Shutterstock.com