Big Data driedaagse: sportprestaties verbeteren

Big Data is overal en de mogelijkheden lijken eindeloos. De sportwereld is nog maar net aan het ontdekken wat de mogelijkheden van Big Data zijn. Wat zeggen alle data over sport en club en vooral wat kunnen we ermee om beter te worden? Vol verwachting klopt het hart voor een bezoek aan SAP Nederland, het bedrijf dat volgens Duitse bondscoach Joachim Low een doorslaggevende rol speelde bij het behalen van de wereldtitel en de ambitie heeft om de komende jaren vaker hun stempel te gaan drukken.

Het is zaterdag 12 juli 12:00 uur, een dag voor de WK-finale. Bondscoach Joachim Low bekijkt nogmaals de videobeelden van de halve finale tussen Nederland - Argentinië terug. De ruimte achter de compacte verdediging is beperkt, een behendige aanvallende middenvelder moet uitkomst bieden. Mario Götze moet de wedstrijd gaan openbreken mocht de Mannschaft er niet doorheen komen. Zo geschiedde het ongeveer. SAP ondersteunde Joachim Low voorafgaand aan en tijdens het WK uitvoerig voor het ontwikkelen van een analysetool. In de uitgebreide tool worden alle gegevens in combinatie met videobeelden weergegeven. Het aantal meters, sprints, balbezit, schoten en passing. Een coach kan met een druk op de knop spelers selecteren en ruimtes analyseren.

Een belangrijke conclusie was bijvoorbeeld dat de balcirculatie gemiddeld 3,4 seconde was en naar beneden moest. Het resultaat is een daling naar 1.1 seconden en een duidelijke verbetering in het aantal kansen en schoten op doel. Een sprekend voorbeeld zijn de drie doelpunten tegen Brazilië binnen 179 seconden. En dat terwijl Brazilië maar liefst 52% balbezit had. "We hadden de data allemaal al voorhanden maar wisten niet hoe we het moesten gebruiken. Nu kunnen we individueel met spelers snel en op een intelligente manier trainen" zegt Oliver Bierhoff van de Duitse nationale ploeg. Per wedstrijd worden ongeveer 60 miljoen posities opgeslagen. Het zogeheten SAP HANA-platform verzamelt alle data, werkt in de cloud en kan overal real-time statistieken uitlezen. Softwareleverancier SAP is van origine een Duits bedrijf en actief in 25 industrieën. Sinds drie jaar is het bedrijf ook actief in de sport.

De link naar sport ligt voor de hand. Sport is data maar is vooral buiten, in beweging, veranderlijk en ook afhankelijk van menselijk gedrag. Moneyball heeft de doorslag gegeven en nu begint de voetbalwereld ook echt eraan te geloven. Spelers trainen met GPS-technologie en worden constant gemonitord. Alle gegevens worden opgeslagen in een uitgebreide database. Niet alleen coaches maar ook scouts (en in de toekomst medische staf) gaan gebruik maken van dergelijke systemen. De tijden van Willem van Hanegem 'met een sensor scoor je geen doelpunten' liggen achter ons. Alleen het hebben van talent is langer niet voldoende voor drie punten. Technologie geeft de noodzakelijke voorsprong en vergroot de kans op winst.

In de komende dagen meer over verbeteren van de fanbeleving en het optimaliseren van topclubs.

Lees ook: Big Data driedaagse over fanbeleving verbeteren

Lees ook: Big Data driedaagse over sportclubs optimaliseren

Afbeeldingen: Saphana