Braziliaanse voetbalclub keert racisme binnenstebuiten

Racisme is een wereldwijd probleem waar organisaties maar geen vat op weten te krijgen. Sport is helaas geen uitzondering. De actie van Neymar met bananen kreeg (dankzij de virale kracht van social media) wereldwijde aandacht en ook de wereldvoetbalorganisatie FIFA zet zich in om racisme een halt toe te roepen. De Braziliaanse voetbalclub Botafogo kondigde een revolutionair anti-racisme shirt aan en kwam vervolgens met een verrassing die niemand zag aankomen.

Braziliaanse voetbalclubs staan bekend het shirt regelmatig te gebruiken om een statement te maken. Neem bijvoorbeeld het nieuwe thuisshirt van de Braziliaanse voetbalclub SC Internacional verpakt als bloeddonor compleet met traditionele zak en nep-ijsblokjes: "Als er iets is dat ons goed identificeert, is het bloed". Of Vitoria, een voetbalclub uit de tweede divisie van Brazilië, speelt in zwart met witte horizontale strepen en om bloeddonatie te promoten werden de shirts roodgekleurd naar mate de liters bloed binnenkwamen.

Lees meer: de nieuwe sportwereld maakt een einde aan racisme en discriminatie

Toen Botafogo, een voetbalclub met meer dan 100 jaar historie en zwart en wit shirt als clubkleuren, een speciaal shirt tegen racisme aankondigde was iedereen benieuwd. Puma is shirtsponsor en bedacht samen met de club een ontwerp waarbij de horizontale strepen omgewisseld werden. Zwart werd wit en wit werd zwart. 'The Inverted Jersey'. Bijna niemand had het door: "Het kan kloppen dat niemand het verschil door had, dat komt om dat kleuren geen verschil maken." 

Kleur maakt geen verschil, keer racisme binnenste buiten. Een geniale actie van de Braziliaanse voetbalclub. Naar eigen zeggen de eerste voetbalclub ter wereld die speciaal een wedstrijdshirt (met gelijkwaardige technologie, gewicht en sponsors) heeft laten maken in de strijd tegen racisme. Fans gingen op de foto met het shirt en een 69-jarige fan liet het shirt zelfs op zijn bovenarm tatoeëren. Over passie gesproken.

Bronnen: Osocio - Canada