Bushokjes tijdens Copa América veranderd in voetbaldoelen

In Chili wordt op dit moment het belangrijkste voetbaltoernooi van Zuid-Amerika georganiseerd: Copa América 2015. Dat voetbal sport nummer één onder de Zuid-Amerikanen is, hoeven we waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Tijdens de wedstrijden van de nationale ploeg zitten complete families aan de buis gekluisterd, waarbij de meeste fans de straat op trekken zodra hen ploeg de wedstrijd winnend afsluit. Hoewel we voor inspirerende sportmarketingactivaties niet vaak naar landen in dit contintent kijken, springt er toch één activatie er tussen uit: bushokjes veranderd in voetbalvelden. Waar zagen we zoiets al eens eerder? Bij adidas, Barcelona en Reebok.. 

Copá America - Golazooo! 

In Rancagua, gaststad van twee wedstrijden in de groepsfase, waren een aantal bushokjes veranderd in voetbaldoel. Compleet uitgerust met een officiële Copa América-boog, doelpalen, een net en kunstgras. Een creatieve manier om de toernooikoorts al op straat te stimuleren en een 'normale' busreis eventjes te transformeren in een bijzondere beleving.

Is het nieuw? Niet helemaal. Toch is het een leuke manier om de marketing van een toernooi/sport niet alleen rond het stadion te activeren, maar ook in de stad zelf. Ter inspiratie daarom: drie eerdere voorbeelden van sportmarketing in het openbaar vervoer. Busstop-takeovers! 

Adidas - Wake up your instinct

Om in aanloop naar het nieuwe voetbalseizoen de nieuwe adidas Predator Instinct-voetbalschoenen te promoten, liet adidas zich in Spanje letterlijk van haar wildste kant zien. In plaats van een grote poster in de reclamezuilen van een bushokje op te hangen, besloot het Duitse sportmerk om een complete makeover uit voeren. Wake up your instinct.

Next stop, Barça Fans

Met de campagne Next stop: Barça Fans hoopte de Catalaanse club om zoveel mogelijk fans warm te maken zich te registreren op de clubwebsite. Vastgelegd met een filmpje zagen we hoe Buslijn L14 in Barcelona omgetoverd werd tot een deel van Camp Nou. Inclusief officiële seats van de FCB-bank.

ZIE OOK: FC Barcelona pakt uit met geweldige wervingscampagne: ‘Next stop, Barça Fans’

Reebok - Zpump Fusion

Om de nieuwe fitness- en crossfitschoenen te promoten, startte het sportmerk in april dit jaar een bijzondere promotieactie. Het perron van een metrostation in Zuid-Korea werd getransformeerd tot een interactieve game, waarbij reizigers kans maakten op een mooie prijs: een setje Reebok-schoenen.