Carrefour crowdsourced jubileum-trofee voor Tour de France

Veertig jaar geleden had Joop Zoetemelk de eer om als allereerste renner in een trui met een polkadot-motief door Frankrijk te mogen koersen. Hoewel het bergklassement al sinds 1933 wordt bijgehouden, maakte de bolletjestrui pas in 1975 zijn eerste opwachting. Er werd gekozen voor een bolletjestrui door de sponsor die er aan verbonden was - de verpakkingen van Chocolat Poulain bevatten een zelfde soort motief - maar bleef ook na het afhaken van het chocolademerk het symbolische uiterlijk behouden. Zoetemelk wist het shirt destijds niet te behouden en zag de Belgische wielrenner Lucien Van Impe met de eerste bolletjestrui huiswaart keren. Dit jaar viert de bolletjestrui alweer haar veertigjarig bestaan, waardoor de huidige sponsor Carrefour besloot om iets speciaals te doen. Hoe? Door de trofee te 'crowdsourcen'.

'Créez le trophée du meilleur grimpeur'

Naast de befaamde bolletjestrui ontvangt de winnaar van het bergklassement ook een speciaal ontworpen trofee. De afgelopen 23 jaar werd hiervoor telkens een professionele kunstenaar voor ingeschakeld, maar dit jaar besloot sponsor Carrefour het over een andere boeg te gooien. Begin maart startte de supermarktketen een Maak een trofee voor de beste klimmer-wedstrijd waarin creatievelingen werden uitgedaagd om een eigen trofee te maken. En met succes: honderden ontwerpen werden ingediend, waarna begin april het 'stemmen' kon beginnen. De 10 ontwerpen die de meest stemmen ontvingen van de bezoekers, werden voorgelegd aan de jury. De jury - onder leiding van zevenvoudig bolletjestrui-winnaar Richard Virenque - koos uiteindelijk voor het ontwerp van de Fransman Romain Bonnet (zie hieronder) als winnaar. Bonnet ontving hiervoor een cheque van € 2.500,- en een VIP-uitnodiging voor 2 personen. Daarnaast zal zijn ontwerp gebruikt worden voor het maken van de echtetrofee, welke op 26 juli in Parijs wordt overhandigd. 

Wedstrijd levert 67.000 bezoeken op

Naast het feit dat een 'leuke actie' was en wat media-aandacht oplevert, heeft de crowdsourcingsactie van Carrefour ook extra voordelen opgeleverd. Niet alleen had de organisatie een uitgebreide 'poolvan in totaal 232 ontwerpen waar het dit jaar uit kon kiezen. Kortom: meer keuze dan het in al die voorgaande jaren heeft gehad. Ook leverde het volgens Eric Marchyllie, sponsormanager bij Carrefour, ruim 67.000 websitebezoeken op. En dat slechts in 6 weken tijd. 

Tour de France affiche met duizenden fans

Het is niet de eerste crowdsourcingsactie dat dit jaar rond de Tour de France wordt gestart. Voor de 102e editie van de Ronde van Frankrijk heeft de ASO, organisator van de TdF, ook een beroep gedaan op de menigte door foto's van fans op te vragen. Via affiche2015.letour.fr/ konden fans hun foto uploaden, waarna ze gebruikt worden voor de officiële Tour de France affiche. 


Bronnen: c-letour.carrefour.fr, Sportbuzzbusiness, L'equipe & Facebook CLeTour