Chelsea ziet kansen in whatsapp voor voetbalfans: INPLAY

Rode kaart! Nee joh! Penalty! Hij laat zich vallen! Tijdens voetbalwedstrijden staat de whatsapp-groep roodgloeiend. INPLAY wil de voetbalmarkt veroveren als 'whatsapp voor voetbal'. Deel de passie voor voetbal, praat over voetbal en kom in contact met andere voetbalfans. Topclub Chelsea FC ziet kansen en sluit een partnership voor 12 maanden.

De vijfde editie van de Sport Apps Awards is van start gegaan, meld nu jouw favoriete sport app aan! Stuur een mail naar info@sportnext.nl of deel op twitter via de hashtag #sportnext.

Een whatsapp speciaal voor voetbal. Het concept is simpel, de uitdaging enorm. Whatsapp heeft wereldwijd meer dan 700 miljoen actieve gebruikers en wordt door nagenoeg alle leeftijdsgroepen gebruikt. Het nadeel van whatsapp is de ruis. Naast voetbal wordt op whatsapp ook over het weekend en dagelijkse bezigheden besproken. Voetbalfans willen alleen voetbal, althans zo is de redenatie van INPLAY. Het bedrijf komt uit de pokerwereld en ontving sinds de oprichting in september 2013 in totaal 1,5 miljoen dollar aan investeringen om de app te ontwikkelen en marketing te bedrijven.

Onderdeel van het marketingplan is de samenwerking met de Engelse topclub Chelsea FC. De komende 12 maanden gaat Chelsea (nummer 6 op de lijst meeste waardevolle voetbalclubs ter wereld met een waarde van 868 miljoen dollar) onder andere eigen chats organiseren. Fans komen in direct contact met de spelers en kunnen vragen stellen. Chelsea betrekt de app bij de marketing activiteiten en INPLAY betaalt een vergoeding voor het gebruik van het Chelsea-logo. De club krijgt tevens 50% van inkomsten gerelateerd aan de samenwerking.

Fans kunnen in de app een 'HOTWIRE' samenstellen. Een tijdlijn met interessante real-time content van bronnen als Twitter, Vine, Instagram en online voetbalsites. Een geavanceerd algoritme moet zorgen voor de juiste samenstelling. De makers willen voorkomen dat voetbalfans een stroom aan content over zich heen krijgen zonder daar enige (nieuws)waarde uit te halen. En daar ligt precies de uitdaging voor INPLAY. Bij livestreams op Youtube (bijvoorbeeld Volvo Ocean Race of de persconferentie van Michael van Praag) stroomt de chatbox vol met reacties. De waarde daarvan is minimaal aangezien de inhoud niets toevoegt. De app moet ervoor gaan zorgen dat voetbalfans meerwaarde halen uit het gebruik van de app tijdens de wedstrijd. Het contact met vrienden maar ook wereldvreemden. Een bepaalde structuur is vereist om ervoor te zorgen dat het gesprek niet alle kanten opgaat.

Voor ontwikkelaars is de samenwerking met Chelsea in ieder geval een mooie stap om de naamsbekendheid een boost te geven. INPLAY is gratis te download voor iOS en Android