Clubs promoten met topsport passe-partout Groningen als topsportstad

In Groningen wordt in meerdere disciplines topsport bedreven. Er zijn clubs in de hoogste divisies van het voetbal, basketbal, ijshockey, volleybal, hockey en korfbal. In een poging topsport in de stad Groningen te promoten én nieuw publiek te binden, werd in 2017 een topsport passe-partout geïntroduceerd. Afgelopen jaar werd een vervolg gegeven aan de actie, al lopen de Groningse sportliefhebbers er nog niet massaal warm voor.

Zes topsportclubs uit Groningen - FC Groningen (voetbal), Donar (basketbal), Abiant Lycurgus (volleybal), Nic. (korfbal), GIJS Groningen (ijshockey) en GHHC (dameshockey) – zijn samen vertegenwoordigd in de Energy Valley Topclub. Binnen de Energy Valley Topclub hebben BAM, Essent, Gasunie en Groningen Seaports hun krachten gebundeld als groenpartner van deze sportclubs, met als doel groene energie te promoten bij het brede publiek, de jeugd te enthousiasmeren voor duurzaamheid en techniek én een ontmoetingscentrum te zijn voor de energiesector.

Op het gebied van duurzaamheid werd er dus al veel samengewerkt tussen de zes clubs, maar op andere terreinen bestond die samenwerking nog niet. Daar kwam twee jaar geleden verandering in. "Het bestuur van Energy Valley dacht dat er veel mogelijk zou zijn als de zes clubs meer samen zouden optrekken. Op allerlei vlakken, financieel, organisatorisch en ook op marketing en commercie, is er toen overleg geweest tussen de verschillende afdelingen van de zes sportclubs", legt Edwin Froma, marketingmanager van FC Groningen uit.

Een positief resultaat van de samenwerking tussen de sportclubs is de gezamenlijke organisatie van een sportdag. Op 28 februari wordt deze voor de tweede keer georganiseerd waarbij jeugd kan sporten met leeftijdsgenoten én topsporters, tijdens clinics gegeven door professionele sporters van de verschillende Topsportclubs uit Groningen.

Uit het overleg tussen de Energy Valley-clubs kwam ook naar voren dat de clubs gezamenlijk de inwoners van de regio Groningen wilden informeren over de topsport die wordt bedreven in de stad. Zodoende werd de topsport passe-partout in het leven geroepen. Sportliefhebbers konden op die manier wedstrijden bezoeken van alle zes Energy Valley Topclubs tegen een sterk gereduceerd tarief. "Het doel was enerzijds de mensen in Groningen erop wijzen dat er meer absolute topsport in de stad plaatsvindt, en anderzijds wilden we een nieuw publiek binden", aldus Froma.

Intensief

In 2017 werd met de actie gestart. Ondanks een korte aanloopperiode werden er 111 passe-partouts afgenomen. Sportliefhebbers konden in een maand tijd wedstrijden van alle zes de sportclubs bezoeken.

Dit jaar was er een langere aanloopperiode en was er meer ruimte voor promotie. Bovendien hoefden geïnteresseerden niet alle wedstrijden meer in een mand te bezoeken, maar werd het verspreid over twee maanden. Toch liep de verkoop van de passe-partouts niet zo goed als vorig jaar. Froma: "We hebben er dit jaar 64 verkocht. Het blijkt toch dat het wel erg intensief is om zes sportwedstrijden te bezoeken in maximaal acht weken tijd. De wedstrijden zitten kort op elkaar. En misschien is zes duels ook iets te veel van het goede. We moeten ons afvragen of of er wel interesse is in alle sporten. Misschien heeft een voetbalsupporter niet per se gevoel met volleybal en heeft een korfbalfan niets met ijshockey."

Taart groter maken

Voor een relatief kleine stad (ruim 200.000 inwoners) heeft Groningen veel te bieden op het gebied van (top)sport. Concurreren de sportclubs niet met elkaar om de aandacht van de consument? "We zien elkaar helemaal niet als concurrenten. We hebben hetzelfde doel: Groningen als topsportstad op de kaart zetten. Er gebeurt hier enorm veel en dat willen we laten zien", legt Froma uit. "Een van onze gezamenlijke doelen is meer mensen aan het bewegen krijgen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat een grotere sportparticipatie leidt tot een hogere sportconsumptie. We willen de taart voor ons allemaal wat groter maken."

Krachten bundelen

Hoewel de introductie van de topsport passe-partouts nog niet direct tot een grote schare nieuwe fans heeft geleid, vindt Froma het nog te vroeg om te zeggen dat de actie geen vervolg krijgt. "Als het puur om de extra inkomsten zou gaan, zijn het geen spannende aantallen. Maar om Groningen als topsportstad op de kaart te zetten, is de actie zeker wel succesvol."

"Het is voor ons ook meer een maatschappelijk project, maar voor de kleinere clubs is het wel erg waardevol. Als er normaal bijvoorbeeld 250 mensen op de tribune zitten en dankzij de actie zijn er 60 extra supporters, dan is dat een behoorlijk percentage. De zes Energy Valley Topclubs helpen elkaar. Het is mooi om in de regio de krachten te bundelen om topsport op de kaart te zetten."


Headerfoto: Flickr (cc) Antoon Kuper