Crowdfunding Team Belkin top of flop?

Sinds een paar jaar heb ik een racefiets en ben ik toegetreden tot de "mamils" (middle aged men in lycra, geen sieraad voor het oog overigens). Na een lange gewenningsperiode aan de voorovergebogen houding en het nerveuze sturen ben ik het steeds leuker gaan vinden. Om zelf te fietsen en om fietsen te kijken. De koersen volg ik als het even kan via een scherm. En het zal deze prille affiniteit zijn geweest in combinatie met nieuwsgierigheid dat ik officieel fan ben geworden van Team Belkin.

Een initiatief dat met veel bombarie werd gelanceerd in juni van dit jaar. Het trok de aandacht van de media. Teammanager Richard Plugge gaf menig interview om het initiatief toe te lichten. Kern van de boodschap: het businessmodel van een wielerploeg is niet robuust genoeg. Het hangt volledig af van inkomsten uit sponsoring. En dat terwijl er miljoenen fans zijn die de sport gratis kunnen consumeren. Zou daar niet eens verandering in gebracht kunnen worden? Ticketing werd geopperd en crowdfunding, het wondermiddel van de sportmarketing. Met de laatste werd aan de slag gegaan. Grote vraag: maakt de actie Team Belkin Fan de verwachtingen waar? Lees mijn verslag van de activiteiten en oordeel zelf.

Lees ook: Team Belkin is de eerste wielerploeg met een eigen livestream in de Tour

20 juni 2014

Op de website van Team Belkin staat een publicatie met de tekst "Steun het Nederlandse wielrennen". Ik klik op de actiebutton en kom in de webshop van Team Belkin alwaar ik de "bestelling" voltooi. Mijn aankoop van het artikel " Steun hét Nederlandse wielerteam! " wordt per email bevestigd. Ook mijn toestemming voor aanbiedingen van partners wordt bevestigd.

26 juni 2014

Ik ontvang een nieuwsbrief van Team Belkin geheel gewijd aan de naderende start van de Tour de France op 5 juli. Met in de kop prominent de hashtag "ridethefuture". De team line up wordt bekend gemaakt. De hoop wordt uitgesproken dat het team "Bau en Lau" het net zo goed doet als het jaar daarvoor. Verder een uitnodiging om à raison van € 995 als speciale gast een dag in de Tour mee te maken. Leden van de Team Belkin business club krijgen € 150 korting. Maar ik ben daar geen lid van. Verder de oproep om het team te steunen met een tientje. Maar dat had ik al gedaan. Tevens aankondiging van een nieuwe website voor de crowdfunding genaamd "ride the future".

19 september 2014 (dit is geen typfout)

Een nieuwsbrief van Team Belkin met in de kop prominent de hashtag "totallyconnected". De opening is een warm welkom aan een flink aantal nieuwe leden. Er wordt aangekondigd dat er weer volop wedstrijden aan de gang zijn waar Team Belkin aan deelneemt. Verder de aankondiging van een nieuw project: "Steun een renner". Dat kost een tientje te doneren nu via de website "ridethefuture". En er is nog een crowdfundingactie gestart: om net als in de Tour (?) mee te kijken achter de schermen willen ze een livestream opzetten voor alle andere wedstrijden. Doneer een tientje op de website "ridethefuture". Op die crowdfundingsite staat dat de actie zes dagen eerder beëindigd is op 13 september 2014 en dat er € 40.525 is opgehaald hetgeen 16% is van het benodigde bedrag. Verder de leukste reacties van fans, de leukste fan foto, een Q&A met renners en de nieuwsbrief evergreen "wist u dat".

31 oktober 2014

Uitnodiging voor de officiële fandag van het Belkin Pro Cycling TEAM op 21 november: "Er is een leuk programma met voldoende mogelijkheden om je helden te ontmoeten". Aanmelden via Facebook. Op Facebook kom ik te weten dat er 323 uitnodigingen verstuurd zijn en dat 148 mensen komen, 22 twijfelen nog. Verder hebben ze gewerkt aan het tientjes aanbod

May I have your votes please

Nou nee, laten we dat maar niet doen. Een ieder die ook maar enige affiniteit heeft met sportmarketing zal het met mij eens zijn dat dit initiatief bedroevend slecht is uitgevoerd. De prestaties zijn onder iedere maat die je kunt bedenken, zelfs die van een schoolkrant. De timing van de communicatie is belabberd, werkelijk actuele ontwikkelingen van het team (transfers, kopman weg, nieuwe teamsponsors) worden genegeerd en de content is armoedig. Dus daar hoeven wij het niet over te hebben. Ik vind het interessanter om eens na te gaan hoe het zover heeft kunnen komen. Waar gaat dit mis? Team Belkin is een professionele ploeg met mensen in dienst, ook voor de communicatie. En toch zou menig vrijwilligersorganisatie met twee vingers in de neus het veel beter doen.

Money, money, money

Mijn verklaring is dat het bij TeamBelkin alleen maar draait om geld. De insteek van een ander businessmodel is geld verdienen aan fans die al jaren gratis kunnen meegenieten. En dat is precies wat ze hebben gedaan: geld opgehaald bij fans. En als je veel wilt overhouden moet je weinig kosten maken. De nieuwsbrieven komen in tijden dat de ploeg niet bezig is met grote activiteiten. Het wordt erbij gedaan. Mij dunkt dat niemand is vrijgemaakt om deze actie te doen slagen. De enige kpi voor deze actie is geweest het geld dat is opgehaald. Andere kpi's als respons, verspreiding, interacties, de mood van de reacties zijn allemaal ondergeschikt gemaakt aan het ophalen van geld. Dit druist in tegen alle ervaringen en lessen over fanengagement. Maar ook de lessen over ondernemen waar het nog altijd zo is dat de kost voor de baat uitgaat en je verwachtingen moet waarmaken. Wat denken jullie?

Lees alles over: Crowdfunding