#CupCoach toont enorme potentie van Online Fantasy spellen op Twitter aan

De finale van de KNVB-beker kende dit jaar een noviteit op social media. Twitter had in samenwerking met de KNVB een wereldprimeur door het eerste (!) Online Fantasy voetbalspel op het medium te lanceren. Het spel werd een enorm succes en #CupCoach leverde honderdduizenden interacties op. Volgens Willem Rosie, CEO en oprichter van Sofa Superstars dat de game ontwikkelde, zouden we het spel deze zomer zomaar terug kunnen zien tijdens het EK voetbal of de Tour de France.

‘Sport’ is op Twitter al één van belangrijkste topics in sportminded Nederland. Met name tijdens voetbalwedstrijden wordt er lustig op los getwitterd. Twitter is een toonaangevend second screen tijdens live wedstrijden. Experts, fans, journalisten en voetballers nemen live deel aan het gesprek over de duels die iedereen bezighouden. Maar wat nog ontbrak, was een sportgame op het sociale medium. Dankzij #CupCoach, ontwikkeld door Sofa Superstars, werd het gesprek op Twitter nog levendiger.

Meedoen door vier spelers in 1 tweet te zetten

Het principe van het spel was simpel: iedereen die mee wilde doen koos zijn favoriete keeper, verdediger, middenvelder en aanvaller uit de selecties van Feyenoord en FC Utrecht en tweette die vier namen met #CupCoach naar @KNVB. Vervolgens ontvingen gebruikers meteen een bevestiging dat ze meededen aan het #CupCoach spel, dit gebeurde door een Twitter-reply van @KNVB.

Tijdens de wedstrijd werden spelers via Twitter niet alleen op de hoogte gehouden van de stand in de wedstrijd, maar ook van de ontwikkelingen in het spel. Doelpunten en assists leverden punten op, maar een keeper die geen tegendoelpunt incasseerde ook. De winnaar won een KNVB-bekerpakket, met onder andere een officiële bekerwinnaars-badjas en een miniatuur KNVB Beker.

'Socialer’

De game kwam tot stand door een samenwerking tussen Twitter Sports, de KNVB en Sofa Superstars. “We hebben het spel zelf bedacht en ontwikkeld. We hebben al online Fantasy Games voor voetbal, wielrennen en Formule 1, maar we wilden het ‘socialer’ maken”, legt Willem Rosie van Sofa Superstars uit. “Daarom hebben we contact met Twitter Nederland gezocht. Zij brachten ons in contact met de KNVB en daarna ging het snel.”

Duizenden mensen deden mee met #CupCoach en de game werd een doorslaand succes. “Er is veel interesse vanuit andere landen. De reacties waren over het algemeen zeer enthousiast en er wordt al gevraagd of we dit Daily Fantasy voetbalspel ook tijdens bijvoorbeeld de Champions League-finale of het EK in Frankrijk kunnen organiseren”, aldus Rosie.

Vervolg

Zover is het nog niet volgens Rosie, maar dat er een vervolg gaat komen op #CupCoach lijkt zo goed als zeker. “We zijn nog in gesprek met de KNVB over voortzetting van de game in Nederland, maar dit was een schot in de roos.”

Ook Bram Euser, social media manager van de KNVB, spreekt van een “zeer geslaagde test”. “We hebben veel positieve reacties gekregen en zijn daarom op dit moment aan het bekijken of dit ook iets is waar we in de toekomst mee verder kunnen. Samen met Sofa Superstars en Twitter hadden we één week de tijd om #CupCoach te bouwen. Door goed samen te werken is het volgens ons een succes geworden waarmee we meer dan twee miljoen extra impressies op Twitter over de KNVB bekerfinale haalden.”

Rosie ziet voldoende mogelijkheden om het spel bij andere sportevenementen in te zetten. “Het hangt heel erg af van welke partners meedoen. Je hebt een driehoek nodig: Twitter, Sofa Superstars en een derde partner. Stel dat Heineken als sponsor van de Champions League bijvoorbeeld contact zoekt. Dan zou het kunnen dat je volgend seizoen bij iedere speelronde of iedere avond in de Champions League een ‘team’ kunt samenstellen op Twitter.”

Goed huwelijk

Thomas Metz van Twitter Nederland sluit zich bij de woorden van Rosie aan. “Wanneer je tijdens voetbalwedstrijden kijkt hoe levendig de Twitter-conversatie is, dan zie hoe goed het huwelijk tussen Twitter en live sport is. Het spelen van #CupCoach maakt de beleving van sport kijken met Twitter bij de hand nog leuker en we zien dan ook mooie mogelijkheden om het unieke spel door te vertalen naar andere voetbalwedstrijden, andere sporten en andere landen.”

Rosie: “CupCoach leent zich uitstekend om vanuit een Twitter-account van een merk dat verbonden is met sport de fan engagement op te zoeken en de interactie aan te gaan, je activeert als merk echt je Twitter followers.”

ZIE OOK: 7 redenen waarom Twitter aan kop staat in de Nederlandse sportwereld

Voorproefje

#CupCoach lijkt dus een voorproefje te zijn geweest van wat we de komende tijd kunnen verwachten en daarmee wordt eens te meer duidelijk waarom Twitter in de toekomst één van de belangrijkste sportkanalen is. Bovendien toont de game aan dat Nederland in de ontwikkelingen op het gebied van social media voorop loopt en dat er een enorme potentie is voor Online Fantasy spellen op Twitter.

Wil je exact weten hoe de game werkte, lees dan de blog van Sofa Superstars.