Dagmar van Stiphout wil met Zeal Sports (sport)organisaties marktgericht in beweging brengen

Na vijf jaar en negen maanden gewerkt te hebben als manager marketing & communicatie bij de Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (KNGU), maakte Dagmar van Stiphout vorige week donderdag zijn vertrek bekend. Mijn kracht is met name om een organisatie in beweging te krijgen, zodat de sporten meer en beter in staat zijn het verschil te maken. Nu die basis bij de KNGU gelegd is en de eerste resultaten geboekt worden, breekt voor mij de tijd aan om te gaan werken aan nieuwe dromen in de sportwereld.” Als ZZP'er wil Van Stiphout vanuit SX Eindhoven organisaties in en rondom de sport helpen om marktgericht in beweging te komen.

'Ik ben trots dat de marketing- en communicatiefunctie binnen de KNGU meer en beter is herkend en erkend'

De afgelopen jaren heb ik samen met onder andere sporters, coaches, collega’s, bondsbestuur, mediarelaties, samenwerkingspartners en sportmarketingbureau Triple Double met veel plezier en toewijding hard gewerkt om de KNGU-sporten te ontwikkelen naar marktgerichte sporten met als uiteindelijk hoger doel de structurele ledendaling tot stilstand te brengen en om te buigen tot een stijging, vertelt Van Stiphout over zijn periode binnen de KNGU. We hebben een nieuwe missie, visie en marketingstrategie ontwikkeld en geïmplementeerd. We zijn vanuit het hogere doel om Iedereen in Nederland een leven lang te laten bewegen op zoek gegaan naar de onderscheidende merkwaarden van de sporten, hebben we scherpe keuzes gemaakt om werkelijk onderscheidende sportmarketingconcepten en sponsorproposities te ontwikkelen en hebben we geïnvesteerd in PR en imago en de onlinestrategie.

Ik ben er gepast trots op dat het is gelukt om de organisatie en de sporten door deze vernieuwde positionering in beweging te krijgen en concepten als bijvoorbeeld het nijntje Beweegdiploma en Het Grote Gymfeest met ambassadeur Epke Zonderland een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het resultaat: de ledendaling van bijna 5% in 2010 is omgezet in een ledenstijging van bijna 0,4% in 2014 waardoor de relevantie van de marketing- en communicatiefunctie binnen de KNGU meer en beter is herkend en erkend.

ZIE OOK: ‘World heroes’ en Internationaal Beweegdiploma niet overtuigend genoeg voor mondiale eindstrijd

'Het zou zonde zijn als er binnen de KNGU niet verder doorgepakt wordt'

Na meer dan vijfeneenhalf jaar gewerkt te hebben bij de KNGU was het volgens Dagmar tijd voor een frisse wind. Ik denk dat mijn kracht vooral heeft gezeten in de eerste drie tot vier jaar. Het afgelopen jaar merkte ik dat het tijd was voor iemand anders, die in staat is om het marketing- en communicatie denken en handelen nog dieper in de organisatie te implementeren. Dat wens ik de KNGU ook toe, omdat het anders zonde zou zijn als er na alle investeringen, tijd, energie en moeite niet verder op doorgepakt zou worden. Ik ben daar zelf eerlijk gezegd minder goed in en denk dat andere mensen dat beter kunnen. Dat was voor mij ook de reden om verder te gaan met mijn droom.

Zeal Sports = passie en gedrevenheid

Die droom is een eigen onderneming starten. Met Zeal Sports hoopt Dagmar daar invulling aan te geven. Als je Zeal in het woordenboek gaat opzoeken, dan zie je dat het staat voor passie en gedrevenheid, verklaart Van Stiphout de bijzondere naam voor zijn onderneming. Dat zijn twee dingen die denk ik wel bij mij passen en waarop ik ook door anderen gewaardeerd wordt. De gedrevenheid en passie om de sport centraal te stellen en dingen werkelijk voor elkaar krijgen. Dat ik het dan ook toevallig kan gebruiken in het Nederlands met 'mijn hart en ziel (zeal)' is natuurlijk wel grappig. Maar goed: ik heb liever dat (sport)organisaties straks aangeven om 'Dagmar van Stiphout' te bellen, dan dat ze zeggen dat je Zeal Sports maar moet bellen. Dat is minder van belang.

Eerste projecten: KNLTB en Hartstichting

Stilzitten zit er voor de voormalig manager marketing en communicatie echter niet in. Mijn eerste klant is de tennisbond en daar begin ik eigenlijk gelijk mee. De KNLTB heeft me gevraagd om mee te denken over een positioneringsstrategie voor de belangrijkste toptennisevenementen in Nederland. Met als resultaat dat deze evenementen (Davis Cup, Fed Cup, Topshelf Open, NK, Futures en Challengers, red.) een meer aantoonbare bijdrage leveren aan de leden- en marketingdoelstellingen van de bond. Daarnaast moet deze opdracht een bijdrage leveren aan het versnellen van het KNLTB-proces om marktgericht in beweging te komen. Naast de KNLTB ben ik ook via Triple Double bij de Hartstichting terecht gekomen. Daar zal ik als projectmanager optreden in de uitvoering van de communicatiestrategie met als doel om samenwerkingsverbanden aan te gaan met organisaties waar mensen werken die vanuit hun professie kunnen reanimeren. De ambitie is dat deze samenwerkingen leiden tot minimaal 25.000 aanmeldingen van deze mensen als burgerhulpverlener in het reanimatie-oproepsysteem. Tevens lopen er nog gesprekken met andere opdrachtgevers, maar daar zijn we onderling nog niet uit. Al met al kan ik in ieder geval wel zeggen dat ik een vliegende start maak.

Meer informatie over Zeal Sports is te vinden op de nieuwe website: www.zealsports.nl