De 8 allerbeste WK-campagnes en -inhakers (tot nu toe)

Meer nog dan bij de Olympische Spelen in Sotsji wordt er ingehaakt op het WK. Het grote tweejaarlijkse oranjegeweld is in volle gang. Wie zijn volgens Gonnie Spijkstra en Tim Indencleef van Verse Reclame kampioen inhaken? Een selectie van de allerbeste WK-campagnes en -inhakers tot nu. Gedurende het WK komen er toppers bij en gaan er af. 

Update 3 juli: BonBons voor de passagiers van Brussels Airlines

Bekijk hier de 11 allerbeste inhakers op de Olympische Spelen

1. De flipbookvideo van Stabilo met de magistrale goal van Van Persie
LEGO heeft een traditie in het naspelen van historische momenten, maar Stabilo zou hier ook een gewoonte van moeten maken. Deze flipbookvideo is fantastisch, echt een inhaker plus. Wat een werk zit hierin, en wat stond de video snel online. Heel erg tof gedaan. Op Marketingfacts geeft Robert Doggers van Yune Social, het bureau achter de viral, een kijkje in de keuken: "Je moet namelijk ook inhaken op het gesprek van de dag, want dat betekent dat er sentiment of gevoelens meespelen. Dus als er straks na de finale massaal over iets wordt gesproken, maar niet over een wonderschone goal, kan dat toch een reden zijn een flipbook te maken." (lees meer op Marketingfacts)

 2. De Roy Donders juichpakkencampagne van Jumbo
Alles aan de campagne is tot in de puntjes uitgewerkt: van de beurtbalkjes en de Roy Donders centerfold in het customer magazine tot aan de “sorry, uitverkocht” commercial en de petten met harde krullen, die als goedmaker in de winkels liggen. Puntje van kritiek: Jumbo had er beter voor kunnen kiezen om de petten weg te geven bij de boodschappen. Nu is er geen reden meer om boodschappen te doen bij de Jumbo. Hopelijk leunen ze in Veghel nu niet achterover, want het echte inhaken moet natuurlijk nog gaan beginnen. 

Lees meer: juichpak voorbij, zorgt het WK nu voor meer winst bij supermarkten? (door Alfred Dekker)

3. De inhaakadvertentie van Calvé met Van Persie
Wat een prachtige inhaker! Calvé had natuurlijk al de pindakaascommercial met Van Persie, en plaatst maandag deze advertentie in De Telegraaf. Een inkoppertje.

Lees meer: Van Persie nieuwe Calvé pindakaas jochie 

4. Brussels Airlines trakteert passagiers naar New York op bonbons
Brussels Airlines laat zien hoe je wél sympathiek kunt inhaken op het verlies van je tegenstander. Ze gaven passagiers van de vlucht van Brussel naar New York Belgische bonbons, zodat ‘we can become your favorite country again soon’.

5. De inhaker van Heineken na de wedstrijd Nederland-Australie
Een mooi beeld, zonder de gebruikelijke woordgrappen, de uitroeptekens en het verplichte glas bier. 

6. De inhaker van de HEMA op de uitverkochte juichpakken
Heel Nederland praatte in aanloop naar het WK over de juichpakken van Roy Donders, helemaal toen ze waren uitverkocht, en dan volgen natuurlijk de parodieën en inhakers. Een groter compliment kun je als merk niet krijgen. HEMA haakte slim in door hun oranje onesies nog eens onder de aandacht te brengen. Heineken deed overigens ook een poging, die net iets minder geslaagd was. 

7. De inhaker van Seat op de overdonderende overwinning van Oranje tegen Spanje
Je kunt wel alvast je winst- en verliesinhaker klaarzetten, maar niet voor een wedstrijd als Nederland-Spanje. De wedstrijd was sowieso al te beladen en de manier waarop je wint of verliest, maakt natuurlijk ook wel uit. En als er dan vervolgens met 5-1 gewonnen wordt, moet je winstinhaker ook wel het juiste sentiment bevatten. Deze inhaker van Seat heeft dit juiste sentiment.

 8. De contentmarketingaanpak van Heineken
Je mag van de campagne zeggen wat je wilt, maar Heineken is wel meester in het maken van content. Van de columns van de Chief Oranje Officers en een video om onze jongens succes te wensen als ze overvliegen richting Brazilië, tot aan de #twelftal tweets en het optreden van 2Unlimited tijdens de rust van Nederland-Wales. Je trekt af en toe een wenkbrauw op, maar aanwezig zijn ze wel.

Met dank aan: Verse Reclame