Arsenal verbindt partners niet (alleen) door te kijken welke mogelijkheden de club kan bieden. De Londense voetbalclub is namelijk eerst op onderzoek uitgegaan hoe de club bekend staat bij fans en vooral ook bij niet-fans. Hoe kijkt 'de buitenwereld' naar Arsenal en waar sluiten (potentiële) partners aan? In een uitgebreid interview met Leaders in Sport vertelt Commercieel Directeur Tom Fox over de commerciële strategie van Arsenal FC. "We vragen ons bij iedere partner af: kunnen we hier beide maximale waarde uithalen?"
"Wie is Arsenal? Waar staat de club voor? En wat maakt de club uniek?" Het onderzoek naar de kernwaarden van Arsenal FC is vier jaar geleden van start gegaan. De scope is breder dan de fans in het stadion. Om een helder beeld te krijgen van de commerciële waarde voor partners was het noodzakelijk om de kernwaarden van de club goed te onderzoeken. "De beste partners voor ons zijn niet alleen bedrijven die waarde zien in onze club, en daarvoor willen betalen, maar ook naadloos aansluiten op de kernwaarden. In de ideale situatie sluiten de waarden van de club en het bedrijf op elkaar aan."
Bedrijven kunnen vervolgens de waarden van de voetbalclub op een geloofwaardige manier inzetten in de communicatie over het bedrijf. De geloofwaardigheid en authenticiteit is volgens Tom Fox van groot belang, alleen dan kunnen zowel de club als het bedrijf maximaal resultaat behalen. Een aantal bedrijven vinden zichtbaarheid belangrijk maar die plekken zijn beperkt. Waar ga je dan naartoe om waarde te creëren voor potentiële partners? Een relevante context vormt volgens Fox de basis en daarom moeten de waarden goed aansluiten.
Een goed voorbeeld is Face to Face met Europcar (vorige week uitgebracht).
In de komende zeven jaar wil de club de commerciële waarde uitbouwen door dicht bij de kernwaarden te blijven. De club kiest de partners daarom ook zorgvuldig uit. Een luxe positie. Voetbalclubs als Arsenal hebben een unieke wereldwijde aantrekkingskracht voor consumenten. "Consumenten moeten zich thuisvoelen bij Arsenal, dat is van groot belang. Want vergis je niet we zijn een club, geen bedrijf of franchise." Fox ziet een belangrijke rol weggelegd voor het CRM-systeem van Arsenal en vergelijkt de club met Facebook en Amazon. "Door ons CRM-systeem kunnen we op een relevante manier het gesprek aangaan met onze fans." Arsenal heeft sinds afgelopen zomer een digital membership met exclusieve content voor fans wereldwijd.
Dit en nog veel meer in het interview van Tom Fox bij Leaders in Sport