De contouren van Google Fit en de rol van sport

Google is het internet en daarom zal het niemand zijn ontgaan dat het nieuwe bewegingsplatform Google Fit is gepresenteerd tijdens Google I/O. De fitnesshub Google Fit krijgt van allerlei kanten input, zoals smartwatches, smartphones, hartslagmeters en andere sensoren, en moet een totaalbeeld geven hoe(veel) iemand beweegt. Adidas, één van de belangrijke partners en tot nu toe stil op het gebied van de activity trackers, staat op het punt om een nieuwe smartband te lanceren. De miCoach Fit Smart.

Het was even wachten maar tegen het einde kwam Ellie Powers dan eindelijk het podium op om Google Fit te presenteren. Een déjà-vu voor de liefhebbers, want Apple (HealthKit) en Samsung (SAMI) gingen Google al voor. Opvallend is de focus op bewegen (fitness) in plaats van health (gezondheid). Het woord 'health' viel tijdens de presentatie niet één keer. Google ziet Google Fit als een platform voor fitness waarbij informatie getoond wordt over hoe(veel) iemand beweegt. Bewegen is echter wel nauw verbonden met gezondheid (monitoren en in kaart brengen van vitale functies). Dus daar horen hartslagmonitors en bloeddrukmeters bij en die zijn dan ook beschikbaar.

Het fitnessplatform Google Fit krijgt van allerlei platformen data over hoe en hoeveel iemand beweegt. Bij de introductie over aantal weken, zijn direct een aantal belangrijke partners aangesloten waaronder adidas, Nike, Runkeeper, RunTastic, Withings, Basis en Polar. Dankzij een API komen daar in de komende maanden ongetwijfeld nog een flink aantal bij. Aan inzichten voorlopig dus geen gebrek.

Het tweena grootste sportmerk ter wereld, adidas, staat op het punt om een fitness tracker genaamd miCoach Fit Smart te lanceren. Amerikaanse sportketens FCC, LegalForce en Keller Sports hebben informatie ontvangen en dankzij een lek heeft Engadget zelfs beelden van de nieuwe fitnesstracker weten te bemachtigen. Het design van de miCoach Fit Smart heeft veel weg van een Nike+ Sportswatch met de invulling van een Nike+ Fuelband. Aan de binnenkant is een groen licht zichtbaar waar hoogstwaarschijnlijk een hartslagmonitor verwerkt zit. Een vreemde keuze van adidas aangezien Nike een aantal maanden geleden juist aankondigde zich terug te trekken uit de markt van wearables. Nike ziet de toekomst niet in hardware en investeert met Nike Fuellab juist in het platform.

Lees ook: Waar ligt de toekomst van Nike en draagbare technologie (door Gijsbregt Brouwer)

Nu de belangrijkste platformen, Google Fit, HealthKit en Sami zijn aangekondigd kan de wedstrijd gaan beginnen. Tegen het einde van 2014 wordt duidelijk wie waar staat en of er voor hen nog toekomst is in een markt waar de concurrentie hevig is. Het verzamelen, analyseren en opslaan van data gaat nu pas echt beginnen.

Lees ook: Samsung ziet sport als een belangrijke markt om door te groeien

Bronnen: Engadget - Smarthealth - Numrush
Afbeeldingen: Twitter GozaloHolt - Engadget