De ICC omarmt Twitter bij Cricket World Cup

Afgelopen weekend begon in Australië en Nieuw-Zeeland de Cricket World Cup 2015. Het WK voor de één-na-populairste sport ter wereld met naar schatting 2,5 miljard fans. De ICC (International Cricket Council) wil tijdens dit toernooi zowel de fans in het stadion, online als on-air verbinden. Om dit te bereiken heeft de ICC naast een actieve Facebook, Instagram, en Google+ pagina, vooral ingezet op een samenwerking met Twitter. Vanuit de samenwerking zijn een aantal aansprekende interactieve en acties opgezet. Na drie speeldagen een mooi moment om deze op een rijtje te zetten en te kijken hoe deze in de praktijk tot uiting komen.

#CWC15 Timeline

In navolging van het WK voetbal in Brazilie, heeft Twitter voor al haar platformen de special ICC Cricket World Cup Timeline geïntegreerd. Binnen de timeline is een tournament en een match timeline aanwezig. Zo blijf je als fan continue op de hoogte van alle gebeurtenissen, commentaren, foto’s en de score van jouw favoriete team. De timeline is in de app terug te vinden door te zoeken op #CWC15.

#AskCaptain

Fans hebben de kans om te participeren in de interviews na afloop van de wedstrijd. De ICC selecteert na iedere wedstrijd een vraag die hen gesteld is via @ICC met #AskCaptain. Deze vraag wordt live op tv aan de winnende captain gesteld na afloop van de wedstrijd.

#CWCDaily Twitter video

Iedere dag produceert de ICC een ongeveer 5 minuten durende wrap-up van de speeldag en deelt deze #CWCDaily als Twitter video. Naast al het nieuws van de dag komen ook de ervaringen van fans voorbij in dit korte journaal.

Man of the Match #TwitterMirror

Na afloop van iedere wedstrijd staat de player of the match voor de Twitter Mirror en tekent hij deze met zijn handtekening of eigen boodschap. Zo stond na afloop van de kraker tussen India en Pakistan had player of the match Virat Kohli voor de Twitter Mirror.

Gebruik Vine

In de aanloop naar het toernooi maakte de ICC gebruik van de Vine Booth. Voor de openingsceremonie stonden de belangrijkste aanvoerders samen in de booth om de fans te begroeten. Tijdens het toernooi wordt Vine vooral ingezet om de sfeer in de stadions en de fanbeleving in beeld te brengen..

Apps & Wikipedia

Wie naast een rijkelijk gevulde timeline op zoek is naar de highlights van alle wedstrijden, komt met de officiële Cricket World Cup app (Android & iOS) ruimschoots aan zijn trekken. Met onder andere video’s van alle spectaculaire wickets, catches en centuries hoeven de thuisblijvers geen hoogtepunt te missen.

De ICC heeft haar online fanbeleving met deze activiteiten wat mij betreft prima op orde voor haar fans over de hele wereld. Daarnaast maakt de ICC de sport door middel van de geproduceerde content ook nog eens toegankelijk voor de sportliefhebber die nog niet met cricket (en de regels) bekend is. Kortom, genoeg reden om ook als Nederlander de komende weken dit WK te volgen en kennis te maken met deze sport.

Let’s play cricket!