2017 was voor de Nederlandse sportwereld een groot jaar. Zo won onder meer Tom Dumoulin de Giro d’Italia en werd hij verkozen tot sportman van het jaar, kroonde Feyenoord zich na 18 jaar weer tot landskampioen en werd Dafne Schippers wereldkampioen op de 200m. Ook op social media werd er veel gesproken over sportevenementen, -prestaties en -organisaties. Wat waren de hoogtepunten op social media in de wereld van de wedstrijdsport? En hoe kan je als sportbond of -organisatie goed monitoren voor, tijdens en na het evenement?
In dit artikel:
1. Sport en social gaan hand in hand
2. Wanneer begin je als sportorganisatie met het monitoren van social media?
3. Monitoring tijdens een sportevenement
4. Ook monitoren na afloop van het evenement
Sport en social gaan hand in hand
Sport is populair. En dat is op social media niet anders. Dat blijkt wel aan de enorme aantallen volgers die bekende (inter)nationale sporters hebben. Veruit de populairste sporter op social media is Cristiano Ronaldo. De Portugese sterspeler van Real Madrid heeft een recordaantal van 119 miljoen volgers op Instagram en ruim 68 miljoen volgers op Twitter. Ter vergelijking: Robin van Persie is met ruim 9 miljoen volgers op Twitter en ruim 4 miljoen op Instagram de populairste sporter van Nederland.
Wat betreft sportbonden op social media waren naast de KNVB vooral de KNLTB (Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond), de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) en de KNHB (Koninklijke Nederlandse Hockey Bond) populair.
In het afgelopen jaar verschenen er in totaal ruim vierhonderdduizend berichten over sportbonden, waarvan ruim driehonderdduizend over de KNVB. Dat had mede te maken met de organisatie van het EK voor vrouwen afgelopen zomer en het mislopen van het WK 2018 door het Nederlands herenelftal. Ook de titel van Feyenoord zorgde voor een piek in de berichtgeving rondom de KNVB.
Ook onderwerpen die samenhangen met sport zijn vaak trending topics op social media. Zo is er sinds kort ook sprake van de #metoo discussie in de sportwereld door de verhalen van Amerikaanse turnsters zoals Simone Biles en McKayla Maroney. Veel social media-gebruikers betuigen hun steun aan de turnsters.
Ook verschenen er het afgelopen jaar ruim veertigduizend berichten op social media omtrent doping en dopinggebruik. Uit analyse van OBI4wan blijkt dat vooral de atletiek- en wielersport aan doping worden gelinkt. Maar met de Olympische Winterspelen in aantocht verschijnen er ook steeds meer berichten over doping in het schaatsen.
Wanneer begin je als sportorganisatie met het monitoren van social media?
Bij het organiseren van een sportevenement komt veel kijken. Behalve logistieke uitdagingen is het managen van je reputatie als organisatie ook van essentieel belang voor het slagen van je evenement. Dit geeft de organisatie onder andere de mogelijkheid om tijdig te reageren op een crisis, gerichte content te creëren om de publieke mening te sturen om reputatieschade te voorkomen en gemakkelijk rapportages te maken om te evalueren na afloop van het evenement.
Een goed voorbeeld van een grootschalig sportevenement in 2017 was het EK voor vrouwen. Uit analyse blijkt dat in 2017 het EK vrouwen – of WEURO 2017 - een van de meest genoemde evenementen was op social media. Ruim 91,7% van de berichtgeving over het EK voor vrouwen kwam van social media-platformen. In totaal verschenen er bijna tweehonderdduizend berichten in (online) media.
Ruim een maand voor de aftrap van het evenement werd begonnen met het monitoren van de berichtgeving omtrent WEURO 2017. Uit de data blijkt dat er voor het begin van het EK onder andere veel gesproken werd op social media over de potentiële terreuraanslag op het stadion Galgenwaard van FC Utrecht. Vooral in nieuwsmedia verschenen er veel berichten over de terreurdreiging.
Door gebruik te maken van mediamonitoring kon de organisatie van het EK gepast reageren op de ontstane onrust en zo een crisis voorkomen. In een reactie gaf de organisatie aan dat zij veel contact hebben met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid en het advies van de NCTV opvolgden.
Door al voor de start van het evenement te beginnen met monitoren kun je als organisatie van een sportevenement in kaart brengen wat er wordt gezegd op social media. Zo uitten veel fans hun ongenoegen over het feit dat de tickets voor de wedstrijden van het Nederlands elftal waren uitverkocht en werd dit ook opgepikt door verschillende nieuwsmedia. Hier werd snel op ingehaakt door de organisatie door voor enkele wedstrijden nog een aantal kaarten in de verkoop te doen.
Monitoring tijdens het event
Ook tijdens het sportevenement is het van belang dat social media worden gemonitord. Door in kaart te brengen wat het sentiment is van de berichtgeving omtrent het evenement kun je zien hoe er bijvoorbeeld over de faciliteiten wordt gedacht of welke problemen bezoekers ondervinden met het bereiken van de locatie.
Daarnaast kan monitoring ondersteunen bij het uitsturen van relevante content. Door te weten waar de bezoekers over praten kun je als sportbond gerichte content maken. Bijvoorbeeld door een filmpje op te nemen waarin de meest gestelde vragen worden beantwoord of met een tweet inhaken op actuele situaties. Dit draagt bij aan de binding met de bezoekers van het evenement en biedt de mogelijkheid meningen te sturen en reputatieschade te voorkomen.
Tijdens WEURO 2017 werden er meer dan duizend berichten verstuurd vanuit de eigen social media-accounts. Deze varieerde van een tweet waarin de OranjeLeeuwinnen vieren dat zij de halve finale hebben gehaald tot een Instagram-bericht over het bezoek van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima na de zege in de openingswedstrijd van het EK. Hierbij werd vooral Twitter gebruikt als platform om eigen content te delen. Facebook had het grootste aantal fans en de meeste interactie en het Instagram-account van WEURO 2017 maakte de grootste groei van fans mee. Het aantal volgers groeide met ruim 400%.
Door verschillende social media-platformen te gebruiken voor eigen content tijdens een sportevenement kun je als organisatie verschillende doelgroepen bereiken. Over het algemeen maken de jongere generaties gebruik van Instagram. Heb je meer zakelijke content gericht op andere organisaties of partners tijdens het event? Dan is LinkedIn een geschikt platform om content op te delen.
Bovendien kan het creëren van relevante content bijdragen aan positieve berichtgeving op social media en een sterke reputatie voor de sportbond.
Daarnaast werd er tijdens WEURO 2017 ook een beroep gedaan op mediapartners. De Persgroep Nederland publiceerde meer dan vierduizend berichten omtrent het EK voor vrouwen. Uit analyse blijkt dat vooral geprinte artikelen veel mediawaarde en potentieel bereik genereerde.
Tijdens een sportevenement kan een partnerschap met een mediapartner dus bijdragen aan de bekendheid van het evenement en de goede reputatie van een organisatie.
Ook monitoren na afloop van het evenement
Ook na afloop van het evenement is het belangrijk te blijven monitoren. Evaluaties worden graag gedeeld op social media en ook redactionele media publiceren graag overzichten na afloop van een groot (sport)evenement.
Bij het voorbeeld van WEURO 2017 zien we na de pieken tijdens het event ook een piek in de berichtgeving rond 6 augustus 2017. Dit heeft te maken met de huldiging van het Nederlands elftal. De huldiging in Utrecht kreeg veel aandacht op social media. Er verschenen ruim zesduizend berichten met een potentieel bereik van meer dan zestig miljoen. Het is dus van belang om niet meteen na afloop van het evenement de monitoring stil te zetten.
Daarnaast draagt monitoring bij aan de evaluatie van het sportevenement. Uit de data rondom WEURO 2017 blijkt dat ruim dertig procent van de berichten positief sentiment had. Social media-gebruikers noemden vooral de goede en sportieve sfeer in de stadions, de goede prestaties van het Nederlands elftal en de positieve ontwikkeling van professionaliteit van het vrouwenvoetbal als positieve punten.
Daarnaast berichtten amateurclubs dat sinds de aanloop van WEURO 2017 er een flinke toename in aanmeldingen van vrouwen zichtbaar is. WEURO 2017 heeft bijgedragen aan de populariteit van voetbal als damessport en gezorgd voor een slag in de professionalisering van het vrouwenvoetbal.
Het EK voor vrouwen is ongetwijfeld een succes geweest. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de sport. Nederland is van de OranjeLeeuwinnen gaan houden en veel meisjes zien de voetbalsters als voorbeeld. Een weerspiegeling van deze populariteit is zichtbaar in de data van social media. Verschillende platforms groeiden naarmate Nederland steeds verder kwam in het EK en er werd online veel meegeleefd met de voetbalsters.
Headerfoto: Shutterstock.com