De KNBB een half jaar na de training ‘NEXT-level van social media’

Ruim een half jaar geleden organiseerde Sportnext bij Endemol de training 'NEXT-level van Social Media' om organisaties die actief zijn in de sport te ondersteunen en inspireren bij het effectief gebruiken van social media. Binnen enkele weken was de training uitverkocht en onder de aanwezigen bevond zich Nynke Lely, projectcoördinator bij de Koninklijke Nederlandse Biljard Bond (KNBB). Met welk doel ging Lely destijds naar de training en welke activiteiten zijn sindsdien ondernomen? Sportnext ging op bezoek bij het nieuwe kantoor.

Wees erbij: 6 oktober een training 'De NEXT-level van Social Media' in SX Eindhoven

De Koninklijke Nederlandse Biljard Bond (KNBB) is sinds kort, samen met de Nederlandse Darts Bond (NDB), gehuisvest aan de Archimedesbaan in Nieuwegein. De KNBB maakt de transitie door van klassieke bond naar een brancheorganisatie. Naast het organiseren van competities, het geven van verenigingsondersteuning en het faciliteren van topsport ontplooit de KNBB nieuwe activiteiten gericht op de recreatieve spelers en het commerciële veld (horecaondernemers en vakhandel) waarin de sport zich begeeft.

Voor de horecaondernemers (zaalhouders) heeft de KNBB in april 2014 de Branche Commerciële Zalen opgericht. Het belangrijkste product van de BCZ is de Poolcard gericht op de klanten van horecaondernemer (de recreatieve spelers). Poolcard is een fysieke kortingskaart met een spaarelement. Via de app kunnen klanten hun vrienden uitnodigen en pooltafels reserveren. Daarmee heeft zowel de KNBB als de zaalhouder een communicatiemiddel om haar doelgroep te bereiken.

Wat was voor jou het belangrijkste doel bij de training?
"Over social media wordt zo ontzettend veel gezegd en geschreven, met de training wilde ik weer helemaal op de hoogte zijn van de laatste trends en ontwikkelingen. Daarnaast was ik op zoek naar een kader om mijn eigen social media strategie te ontwikkelen. Social media heeft zich in de afgelopen jaren enorm ontwikkeld en het kan voor onze organisatie een belangrijk kanaal worden."

Wat is je het meest bijgebleven en welke activiteiten zijn ondernomen?
Sportbonden zijn kleine organisaties en er is onvoldoende kennis in huis omtrent social media. We hebben een social media-stappenplan ontwikkeld om, met weinig budget, tot een effectieve strategie te komen. Het stappenplan moet ongeacht het doel van de organisatie zoals bereik, interactie en conversie een logische leidraad vormen voor organisaties die actief zijn in de sport. In ons geval moet het aansluiten op het concept van Poolcard. Het sociale aspect is het bindmiddel en het doel is om de beleving voor recreatieve sporters te versterken.

Hoe ziet de toekomst eruit?

In de toekomst zou ik graag een vervolg hebben waar we op de training, samen met partijen uit het werkveld, de stap van 2.0 naar 3.0 kunnen zetten. Partijen die technische vraagstukken kunnen uitwerken en realiseren. Naar welke kennis en expertise moeten we op zoek en welke is al in huis, hoe kan je het budget effectief besteden? Dat is voor veel organisaties een struikelblok. Een training gericht op de praktische invulling.