Steeds meer sportclubs gebruiken data analytics om de prestaties van hun sporters te verbeteren. De winnaars van morgen houden deze data niet alleen voor zichzelf. Zij gebruiken deze gegevens ook om de betrokkenheid van hun fans te vergroten. Om resultaten te optimaliseren, worden de prestaties van topsporters met behulp van een groot aantal technologische hulpmiddelen gevolgd. Naast het Nederlandse Incatec is het Britse Prozone één van de voorlopers. Haar camera’s volgen voetbalspelers met maar liefst tien data points per speler per seconde. Met behulp van slimme algoritmes worden deze data verwerkt tot bruikbare informatie voor de trainer. Jaarlijks brengt Prozone zo meer dan 12.000 voetbalwedstrijden in kaart.
Datakoning
Indrukwekkend, maar toch bescheiden naast de koning van de sportdata: de Formule 1. Per raceauto registreerden sensoren bij elke Grand Prix meer dan 500 essentiële en ruim 13.000 aanvullende parameters. Gecombineerd genereerden de 24 raceauto’s zo in totaal 40 gigabyte aan data per race, die via een ingenieus systeem real time aan de teams worden teruggekoppeld.
In de garage ontstaat zo een parallelle race om inzicht te krijgen in de prestaties van de eigen auto’s en de concurrentie. Met behulp van 'massively parallel processing' verwerken de teams alle data real time tot één allesomvattend verhaal, waarmee de racestrategie kan worden bepaald. Wie deze onzichtbare datarace op de computer wint, neemt op het circuit een belangrijke voorsprong.
Vrouwentennis en basketbal
Slimme sportondernemers hebben bedacht dat deze data niet alleen interessant is voor de sporters zelf. Op de juiste wijze gepresenteerd is het ook een buitengewoon effectieve manier om het engagement van de fans te verhogen. Dat begrijpt ook het Duitse SAP. In samenwerking met de Womens Tennis Association (WTA) dook de Duitse softwarereus diep in de rijke verzameling matchdata die de tennisbond in handen heeft. Wie serveerde bijvoorbeeld op welk moment in de wedstrijd een ace, bij welke stand en op welke ondergrond?
Met haar app ontsluit SAP die kennis in een fractie van een seconde. Niet alleen voor coaches, maar ook de toeschouwers kunnen er via hun telefoon of iPad over beschikken. Volgens opdrachtgever WTA zullen de data niet alleen de kwaliteit van de wedstrijden verhogen. Naarmate zij meer begrijpen over het spel en de strategie van hun favoriete spelers en hun tegenstanders, verhoogt dat volgens de bond ook de beleving van de toeschouwers.
Zo ziet de NBA dat ook. Voorafgaand aan de playoffs dit jaar introduceerde de Amerikaanse basketbalbond zijn Player Tracking-tool. Bezoekers van de website en kijkers op het NBA-televisiekanaal krijgen daarmee toegang tot de real time analytics van alle gespeelde wedstrijden. Op basis van 25 door camera’s verrichte metingen per seconde analyseert het systeem de effectiviteit van spelers. Het vertelt toeschouwers precies welke spelers de meeste directe punten, rebounds en verdedigende acties hebben gemaakt.
Fans who purchased #KingsSelfie Sunday ticket offer take ultimate postgame drone selfie with Peja & @SlamsonTheLion! pic.twitter.com/jNocZFdeFK
— Sacramento Kings (@SacramentoKings) 7 april 2014
Slimme investering
Ook de fans zelf worden steeds aandachtiger gevolgd. Het nieuwe stadion van de New Sacremento Kings heeft bijvoorbeeld een high tech Wi-Fi-systeem dat bezoekers volgens de snelst beschikbare route naar vrije parkeer- en zitplaatsen loodst. Maar ook geeft het de route aan naar de snackpoints en toiletten met de kortste wachtrijen. Naast analyse van smartphone-data gebruikt het systeem daar ook camerabeelden van speciale drones voor. Het systeem biedt zelfs de mogelijkheid om te upgraden naar betere vrij gebleven zitplaatsen. Dit alles om de bezoekerservaring te optimaliseren. Ik ben ervan overtuigd dat fans bereid zijn om hier extra voor te betalen. En dat dit een slimme investering zal blijken te zijn. Daarom nu de vraag: “Met welke data gaat jouw organisatie de betrokkenheid van fans dit jaar vergroten?”
Foto's: Flickr (CC) Kimbenson45, ABN Amro & Stats.nba.com