De slimme ambush van Volkswagen: Goooooolf!

Het WK draait op volle toeren en de oplettende kijker heeft allang gezien dat autofabrikant Hyundai een officiële FIFA-sponsor is. Dat weerhoudt Volkswagen er echter niet van om op een slimme manier mee te liften op de WK-vibe. Het welbekende Goooooooooaaal! wordt Goooooooooolf! En de uitvoering is even gewiekst.

Bekijk hier alle blogs over het WK 2014

Het reclamebureau van Volkswagen, Deutsch, heeft met de woordspeling een slimme manier gevonden om mee te liften op het belangrijkste moment in de wedstrijd: het vieren van de doelpunten. FIFA heeft tientallen woorden vastgelegd als trademark maar 'goal' en zeker 'golf' vallen daar zeker niet onder. Bij doelpunten worden video's geplaatst waarin een Golf GTI in de kleuren van het land aankomt rijden en scoort (zie bijvoorbeeld de tweet + video hieronder). Daarnaast worden er digitale banners met 'Gooooolf' losgelaten op ESPN.com en Univision.com en ook in de rust van verschillende wedstrijden heeft Volkswagen commercials ingekocht.

Om de commercial in de Zuid-Amerikaanse landen kracht bij te zetten draait tijdens het WK een commercial waarbij de bekende sportcommentator Adres Cantor zijn zoon leert rijden in een GTI door echt play-by-play commentaar. "Hij gaat er met een soepele beweging langs en schakelt door naar de volgende versnelling." Het einde van de commercial laat zich al raden, Goooooooolf! Een herkenbare commercial, in Nederland is momenteel een jongeman te zien die zijn vrouw (als een kind) rondrijdt in een nieuwe volkswagen. Geen WK-sfeer maar ook daar staat de rijbeleving centraal.

Door een slimme woordspeling te koppelen aan belangrijk element van de wedstrijd weet Volkswagen mee te liften op de WK-vibe zonder daar enorme sponsorbedragen voor te hoeven investeren. De video's op Twitter, TV-commercial in de rust en de banners bij grote sportplatformen zorgen vervolgens voor het bereik. Een format dat voor veel merken, met een beperkt budget, zeker relevant kan zijn.

Bronnen: Business Insider - The Drum