De cijfers rondom live sports op televisie zijn weinig hoopvol. Er wordt minder gekeken naar sport via traditionele media en de afkalving suggereert een onomkeerbaar patroon. Zowel de Engelse Premier League als de Champions League rapporteerden tegenvallende resultaten over 2016 en ook de kijkcijfers rondom de Olympische Spelen vielen tegen (The Guardian, 2016). Een trend? Mogelijk wel, aangezien dit gegeven zich voornamelijk voordoet onder jongere doelgroepen; zij die juist dragend zouden moeten zijn voor de toekomst van het medium zelf.
De jeugd wendt zich massaal tot digitale alternatieven; van sharing van illegale sportfragmenten tot serious gaming (FIFA) en het volgen van eSporters via Twitch. Over de invloed van eSports en FIFA op de sportbeleving van de jeugd kan nog veel meer gezegd worden, en als factor in de mediaconsumptie zijn ze evident. De vraag is: in hoeverre hebben zaken als de veranderende mediaconsumptie, serious gaming en initiatieven als Twitch mogelijk effect op onze sportbeleving in de nabije toekomst?
ZIE OOK: eSports uitgegroeid tot volwaardige mediasport; Ajax plukt vruchten van strategie
Hoop
En vanuit dat perspectief gloort er gelukkig hoop aan de horizon. Vooral technologiebedrijven rollen tal van 'initiatieven' uit om jongere doelgroepen op nieuwe manieren te bereiken én te betrekken bij live sports. Sinds kort worden via sociale media live sportevenementen uitgezonden. Hierdoor weten technologiebedrijven steeds vaker een brug te slaan tussen lineaire mediaconsumptie en daadwerkelijke mediaconsumptie. Op deze manier komt live sport, dankzij de juiste kanaal- en- communicatiekeuze weer terecht bij jonge doelgroepen.
"Voor arrogantie is in tijden van exponentiële ontwikkeling geen plaats. 'Get along or move along'"
Met betrekking tot kanaalkeuze moet enerzijds gedacht worden aan Facebook en Twitter; die eerder rechten aan kochten van live sportevenementen (NFL, Major Baseball League). Maar onderschat, met betrekking tot communicatie, in deze context vooral Snapchat niet. Zij verslaan sportevenementen vanuit gebruikersperspectief, bundelen die vervolgens redactioneel om het materiaal vervolgens beschikbaar te maken aan gebruikers wereldwijd. Enorm interessante constatering maar een ander vraagstuk.
ZIE OOK: Sport niet langer de kurk waar televisie op drijft
Arrogantie
Terug naar de generatiekloof, want hoewel de vooruitzichten met betrekking tot televisie somber zijn, is daar in brede context dus veel minder sprake van. Zowel Twitter als Facebook melden tevreden te zijn met de live sports events en geven aan meer te gaan experimenteren. Tel daarbij op: de inzet van Facebook op 360 graden video, plus de eerdere acquisitie van Oculus en er ontstaat een aanlokkelijk scenario waarin we via onze mobiel rechtstreeks toegang hebben tot live sportwedstrijden in virtual reality.
Maar ook als we minder visionair naar de feiten kijken kunnen traditionele spelers eigenlijk niet langer achterblijven. Het lineaire aanbod, de terugval in kijkcijfers, de gebrekkige aansluiting bij de jeugd en het succes van alternatieven, het suggereert allemaal; deze wake up call was bittere noodzaak. Voor arrogantie is in tijden van exponentiële ontwikkeling geen plaats. 'Get along or move along.'
En zo ontstaat eindelijk urgentie bij traditionele broadcasters en ruimte voor innovatie. En daarbij gaan de complimenten in eerste instantie naar FOX dat vorig weekend alvast het goede voorbeeld gaf door de wedstrijd Feyenoord-PSV in virtuele context uit te zenden via het gameplatform Twitch. De wedstrijd werd live voorzien van commentaar van shoutcasters (eSports commentatoren). Maar wat geheel misschien nog wel uniek maakte was het feit dat traditionele tv-verslaggevers de wedstrijd becommentariëren aan de hand van VR inzichten, opgedaan tijdens en na de wedstrijd.
Ronald de Boer analyseert het doelpunt van Jens Toornstra in VR. https://t.co/VoEIx9hFqF #vr #feypsv pic.twitter.com/ptLLnnD4kq
— FOX Sports (@FOXSportsnl) 27 februari 2017
Ultieme fan-experience
En dan is het cirkeltje voor de toekomst mogelijk gewoon weer rond. Virtual reality dat moderne romantiek brengt in een van oudsher traditionele sportwereld. Aansluitend op de beleving en voorkeuren van een jong publiek en inspelend op een wereld waarbinnen gaming, eSports en live sports steeds meer verweven raken. Naarmate de scheidslijn tussen die werelden verdwijnt, biedt het fan-perspectief waarbij de kijker bepaald, steeds meer mogelijkheden.
Voor de toekomst bundelt VR die verschillende werelden mogelijk tot de ultieme fan-experience. En daar kunnen even gemakkelijk gaming en eSports elementen aan toegevoegd worden. Zodat fans parallel aan de echte wedstrijd, een gepersonaliseerde versie van die wedstrijd beleven, ingericht op persoonlijke voorkeur en beleving. Want of je een wedstrijd nu vanuit het perspectief van Lionel Messi wil beleven of dat je een wedstrijd liever analyseert vanaf de bank naast de coach. Zolang er technologie is, is niets onmogelijk. En dat geldt ook voor de toekomst van live sports.
Headerfoto: Twitter @FOXSportsnl