De virale Koningsworp

Wie ooit iemand over zijn schouder geworpen heeft kent het onoverwinnelijke gevoel. Van kracht maar juist ook van beheersing. Judo maakt kinderen weerbaar en geeft ze zelfvertrouwen. Rond de Koningsspelen werd door 2Basics, bureau gericht op Breedtesport en Marketing, de Koningsworp bedacht en iedereen opgeroepen om hun favoriete worp te showen. Ruim 700 Koningsworpen later is een winnaar gekozen en een compilatie gemaakt. Helaas greep staatsecretaris Teeven naast de prijzen .

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst en wat dat betreft zit Judo in de lift. Vroeger was het echt een volwassenen sport en nu ontzettend populair bij kinderen. Bijna de helft van 47.500 JBN-leden zijn kinderen in de leeftijd tot 12 jaar. Daarnaast doen er jaarlijks 20.000 kinderen op 350 basisscholen mee aan Schooljudo waar spelenderwijs kennis gemaakt wordt met de sport. Leraren geloven heilig in de opvoedkundige en lichamelijke waarde van de sport. Judo is de ideale uitlaatklep voor kinderen om energie kwijt te raken. Daarnaast leren kinderen respect voor elkaar te hebben en het zelfvertrouwen stijgt.

In Judo draait het om inzicht, kracht en vooral om controle. Bij een perfect uitgevoerde worp komt het allemaal samen. Daarom is de Koningsworp bedacht, als het ultieme uithangbord voor de sport. Acht topjudoka's gaven het voorbeeld, waaronder Europees Kampioen Dex Elmont en oud-Wereldkampioen Ruben Houkes, en deden een oproep: deel jouw beste Koningsworp. Onder de 727 inzendingen zat staatsecretaris Teeven, die vervolgens landelijke TV haalde bij onder andere RTL Boulevard, Pauw & Witteman en Telegraaf.nl.

Uit alle ingezonden Koningsworpen werden vijf finalisten op de Facebook van Schooljudo geplaatst en het filmpje met de meeste likes was de winnaar. De koploper, een bijzondere achterwaartse worp tijdens een wedstrijd, kreeg 355 likes. Die worp, en meer, worden uitgelicht in de onderstaande video.

Frontpage foto: Judo Bond Nederland (JBN)