Disney wil van ESPN het Netflix van de sport maken

Disney gaat een eigen streamingdienst voor de sportzender ESPN lanceren. Op het platform zullen jaarlijks ongeveer 10.000 sportevenementen en -wedstrijden te zien zijn. De dienst is Disney’s reactie op de dalende kijkcijfers en het teruglopende aantal abonnees.

Disney kondigde dinsdagavond aan dat het zijn aandeel in BAMTech, het livestreamingplatform van de MLB, wil vergroten. Voor 1,58 miljard dollar gaat Disney een belang van 42 procent kopen. Het Amerikaanse entertainmentbedrijf kocht vorig jaar al voor 33 procent aandelen en is nu dus grootaandeelhouder. Door deze aankoop kan Disney de nieuwe streamingdienst redelijk eenvoudig uitrollen.

De belangrijkste reden dat Disney een eigen streamingdienst begint, is dat het aantal abonnees van ESPN hard achteruitloopt. Van 100 miljoen in 2011 naar ongeveer 87 miljoen nu. Bovendien kijken de mensen die ESPN nog wél ontvangen, steeds minder naar sport op televisie. Onderzoek van Nielsen wijst uit dat het aantal mannelijke kijkers tussen de 18 en 49 jaar – de belangrijkste doelgroep voor adverteerders in de sport– dit decennium met bijna de helft is gedaald.

Er moest iets gebeuren om de teruglopende inkomsten te stoppen. Dat wordt dus een eigen streamingplatform. Door kanalen via wifi te streamen, hoeven gebruikers niet langer hele bundels van zenders af te nemen bij traditionele kabel-tv-aanbieders. Ze bepalen zelf wat en wanneer ze kijken.

Integratie in bestaande app

Via de nieuwe streamingservice van ESPN zullen jaarlijks ongeveer 10.000 evenementen en wedstrijden te zien zijn, inclusief de Major League Baseball, National Hockey League, Major League Soccer, Grand Slam tennis, en college sports. Daarnaast zijn er individuele pakketten beschikbaar voor MLB.TV, NHL.TV en MLS Live.

In een verklaring liet Disney weten dat de service niet wordt uitgerold via een nieuwe app, maar wordt geïntegreerd in de al bestaande ESPN app die via meerdere devices, zoals smartphones en gameconsoles beschikbaar is. "Voor veel sportfans wordt deze app dé plek voor al hun sportcontent."

Volgens Disney-CEO, Robert Iger, is de introductie van het streamingplatform een grote strategische verandering voor het bedrijf. "Deze acquisitie en de lancering van een direct-to-consumer service markeren een totaal nieuwe groeistrategie voor het bedrijf. We gaan profiteren van de enorme mogelijkheden die de hedendaagse technologieën bieden."

eSports

De komst van de streamingservice betekent overigens niet dat Disney de traditionele televisie-uitzendingen links laat liggen. Wel biedt het platform mogelijkheden om sportfans exclusieve content voor te schotelen. Door de connectie met de MLB liggen op dat gebied unieke mogelijkheden. Denk aan virtual reality, integratie van data in de uitzendingen, de connectie met Fantasy Baseball of beelden vanuit de kleedkamer, het vliegtuig, het kantoor etc.

Ook op het gebied van eSports zijn er veel mogelijkheden. Disney zette deze zomer haar eerste stappen op dit gebied, door twee originele eSports-televisieseries naar Disney XD te brengen. Ook zijn er geruchten dat Disney eSports-evenementen in haar attractieparken wil organiseren. Dat levert ongetwijfeld unieke content op, waar met name jongeren veel interesse voor zullen hebben.

Het nieuwe streamingplatform van ESPN wordt pas in 2018 gelanceerd, dus we zullen nog even geduld moeten hebben. Maar na DAZN en Eurosport is er nu een derde speler die de titel 'Netflix van de sport' gaat claimen.

ZIE OOK: Hoe Eurosport wil uitgroeien tot het Netflix van de sport


Headerfoto: Flickr (cc) Josh Hallett