Duizenden inzendingen leiden tot een succesvolle Kerstwens-actie

Met een ludieke commercial lanceerden Ajax en Ziggo eind november de #ajaxkerstwens actie. In de video werd aan fans de vraag gesteld “wie ze voor kerst wilden verrassen met een Ajax-wens.” De campagne sloeg vanaf de eerste minuut aan: binnen 24 uur werd de video door meer dan 100.000 fans bekeken, terwijl in een periode van slechts 3 (!) weken enkele duizenden wensen werden ingestuurd. Afgelopen zondag werden er tijdens het laatste Eredivisieduel van dit jaar (Ajax - De Graafschap) een groot aantal wensen in vervulling gebracht, waar vandaag een compilatievideo over online is gezet. Onder meer met een wens van de 12-jarige Thomas, wie live op Ziggo Sport één dagje als sportjournalist aan de slag ging.

Gepersonaliseerde kerstkaart voor (teleurgestelde) fans

Samen met Ziggo - dat in haar sponsoring wordt geadviseerd en ondersteund door o.a. Kumpany en Big Plans - lanceerde Ajax dit jaar de #Ajaxkerstwens actie. Hoewel de campagne enkel via de eigen mediakanalen van de Amsterdamse club liep (YouTube, Facebook, Instagram & Twitter) ging de video al snel viraal en werd het opgepikt door meerdere nieuwswebsites (AD, Metro, Voetbalzone etc.). Dit zorgde voor een explosie aan inzendingen: duizenden kerstenwensen werden ingediend, waardoor Ajax, Ziggo en de Ajax Foundation niet alle wensen uit konden laten komen.

Om toch zoveel mogelijk Ajacieden blij te (kunnen) maken, is er daarom - voor alle fans waarvan de wens niet in vervulling is gebracht - de mogelijkheid om een gepersonaliseerde kerstkaart naar een andere fan te sturen. Op de kaart staan behalve je eigen naam en de naam van de andere fan, ook een foto van de selectie met handtekeningen van alle Ajax-spelers. Voor de doorgewinterde Ajax-fan dus naast een leuke kerst souvenir, ook een mooie collectorsitem. 

ZIE OOK: Ajax en Ziggo scoren nu al met de #ajaxkerstwens actie

Ajax-kerstwensen in vervulling

Met de commercial hielden Ajax en Ziggo rekening met meerdere generaties Ajacieden. Zo kwamen niet enkel spelers uit de huidige spelerskern in de video terug, maar kreeg 'Mister Ajax' Sjaak Swart bijv. ook een rol om de oudere supporters aan te spreken. Een zelfde keuze is gemaakt bij het in vervulling laten gaan van de wensen. Het meest aansprekende voorbeeld is de wens van de 84-jarige Bep Koenders uit Amsterdam. 'Oma Hooligan' - zoals de trouwe Ajax-fan ook wel werd genoemd - mocht samen met haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen nog één wedstrijd naar Ajax. Hier werd ze verwelkomd door verschillende generaties oud-spelers: Heinz Stuy (doelman uit de jaren '70), Piet van der Kuil (aanvaller in jaren '50), Simon Tahamata (aanvaller jaren '80) en Ronald de Boer (eind jaren '90 / begin 21e eeuw). 

Bijzonder is ook de wens van de 12-jarige Thomas. Zijn vader (Marc) had als wens ingestuurd dat zijn zoon graag één dag als sportjournalist bij Ajax mee wilde draaien. De jonge Ajax-fan mocht een dagje met Miel Brinkhuis (Manager Communicatie & PR) meedraaien en verscheen zelfs in een uitzending van Ziggo Sport. Vanuit de studio schakelden Jack van Gelder en Frank Evenblij in Peptalk  naar de jonge sportjournalist, die ook interviews met de spelers mocht houden en de persconferentie bezocht. Naast de wensen van Bep en Thomas, kwam Frank de Boer de museumcollectie van twee hartstochtige Ajax-fans bezoeken en ging Edwin van der Sar al eerder op bezoek bij een fan in een verpleeghuis.