Een groeiende (sport)industrie; peer-to-peer fondsenwerving is booming!

Elk jaar worden in Nederland meer en meer (sport)evenementen georganiseerd, waarbij een goed doel haar achterban inspireert om haar netwerk van vrienden, familie en collega’s om sponsoring te vragen: de zogenoemde peer-to-peer (p2P fondsenwervende (sport)evenementen. Terwijl 15 jaar geleden dit soort (sport)evenementen op een paar handen te tellen waren, is deze vorm van fondsenwerving uitgegroeid tot een heuse industrie met een eigen netwerk van diensten en professionals. De laatste cijfers laten dan ook duidelijk zien: P2P fondsenwerving zit in de lift!

Jaarlijks publiceert PeerWorks Consulting  een rapport over de 'Top 20 P2P fondsenwervende evenementen van Nederland', met als doel organisatoren van (sport)evenementen zich door elkaar successen te laten inspireren. In het meest recente rapport zijn de cijfers en resultaten van 2015 in verwerkt. Wat blijkt? Het afgelopen jaar (2015) is door de Nederlandse Top 20 meer dan 38 miljoen euro ingezameld door ruim 76.000 deelnemers. Een indrukwekkend resultaat!

Tekenend voor de groei is dat een P2P (sport)evenement het afgelopen jaar (2015) twee keer zo veel geld moest ophalen dan het jaar ervoor (2014) om een plek in de Top 20 te kunnen bemachtigen / behouden: minstens €463.037. Daarnaast wist meer dan de helft van de top 20 (sport)evenementen financiële groei te boeken, waarbij Giro de Kika  de grootste uitschieter is: de fietstocht voor kinderen met kanker haalde bijna drie keer zoveel geld op ten opzichte van 2014. In totaal werd er door alle 20 P2P evenementen samen ruim 3% groei geboekt. En dat terwijl het einde nog niet in zicht is, omdat (sport)evenementen steeds nieuwe manieren vinden om te blijven groeien. Hieronder is de Top 20 te zien, waarna we in deze blog wat dieper in gaan op enkele successen. 
Foto: PeerWorks Consulting

KADER: Groei bij 18 van de 20 evenementen in Top 20

De totale opbrengst van de Top 20 groeide in 2015 met 3%. Dit bescheiden resultaat moet met een korreltje zout worden genomen. De twee (sport)evenementen met de grootste omzet waren net als in 2014 Alpe d’HuZes en de Roparun. Deze evenementen hebben beide (een klein) verlies geleden ten opzichte van 2014, toch staan ze samen voor ruim 46% van de totale opbrengst van de lijst.

Als we ze buiten beschouwing laten, dan schetsen de cijfers een heel ander plaatje. De groei van de 18 overgebleven (sport)evenementen is namelijk 11%. We kunnen dus zeggen dat de groei (bijna) niet toe te rekenen is aan de evenementen aan de absolute top maar juist aan de 18 overige evenementen. Dat is waar vooruitgang is geboekt en belangrijke stappen zijn gemaakt.

Grote(re) visie = grote(re) resultaten

Een van de redenen waarom de opbrengsten in 2015 hoger uitvallen is doordat een aantal goede doelen de schaal van hun (sport)evenement vergroot hebben. Dit zie je bijvoorbeeld duidelijk terug bij de Muskathlon, een sportevenement waarbij elke deelnemer 10.000 euro aan sponsorgeld ophaalt om kinderen in andere (ontwikkelings-)landen een kans te geven op een leven zonder armoede.  Door een x-aantal kilometers te gaan hardlopen, mountainbiken, wielrennen en/of te wandelen halen de deelnemers niet alleen fondsen voor het goede doel op, maar zien ze heel concreet de impact van deze fondsen op de lokale bevolking. Deze challenge - in 2015 op een vierde plek van de Top 20 - werd het afgelopen jaar in twee extra landen georganiseerd. De schaalvergroting leverde het goede doel geen windeieren op: de opbrengsten steeg met maar liefst 64%. Maar ook door op de website inspirerende case messaging, video's, verhalen en foto's te delen, wist de Muskathlon  een community met een sterke fondsenwervingscultuur te creëren. Een effectieve manier om fondsen te werven! 

De kracht van een 'evenementen portfolio'

Ook de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) haalde het afgelopen jaar meer geld op, door deels schaalvergroting en deels een optimalisatie strategie toe te passen. KiKa is met haar uitgebreide evenementenportfolio sterk vertegenwoordigd in de Top 20. De totale opbrengst van deze evenementen nam in 2015 toe met ruim €1,2 miljoen, oftewel een groei van 71%.

“De totale opbrengst van de Top 20 P2P fondsenwervende (sport)evenementen groeide in 2015 met 3%”

Een van de drie evenementen, Giro di KiKa (een 6-daagse wielertocht door Italië), groeide maar liefst 184 (!) % in het totaal aantal deelnemers. De stijging onder de deelnemers leverde eveneens 180% meer opbrengsten op. Daarnaast zag de Run for Kika-serie, een hardloopevenement van 1, 5 of 10 km op vijf verschillende locaties, op haar beurt het aantal deelnemers met 10% dalen. Toch behaalde de organisatie, door de strategie te optimaliseren en het gemiddelde ingezamelde bedrag per deelnemer te laten stijgen, een groei van 19% in inkomsten. 

Een sterk voorbeeld van schaalvergroting zien we daarnaast in de marathon serie van KiKa. Zo neemt de stichting sinds 2011 met succes deel aan de TCS New York City Marathon. In 2015 voegde KiKa de Virgin Money London Marathon  toe aan het portfolio, waarmee de Run for KiKa Marathon Serie  geboren was. Door een nieuwe marathon aan te bieden, houden ze hun portfolio fris, weten ze nieuwe hardlopers aan te trekken en de huidige langeafstandlopers te behouden. Ze diversificeren het portfolio en inspiren hun achterban om zich in te blijven zetten. Naast de Marathon Serie  heeft KiKa in 2016 haar portfolio ook nog uitgebreid met de Run for Kika Estafette, terwijl dit- en volgend jaar de BMW Berlin Marathon  en de Tokyo Marathon  aan de Marathon Serie worden toegevoegd. 


Foto: Run for Kika Marathon

Sterke Nieuwkomers

Tegenwoordig gaan er miljoenen in rond, maar net als alle andere P2P (sport)evenementen is de Alpe d'Huzes  ooit voor een eerste keer georganiseerd. Interessant om te zien is dat Alpe d'Huzes  met de opbrengsten van haar eerste editie in 2006, ruim €370.000, de PeerWorks Top 20  niet zou hebben gehaald. Het is dan ook de moeite waard om naar nieuwkomers te kijken die buiten de lijst vallen, om een goed en volledig beeld te krijgen van het potentieel van de P2P (sport)evenementenindustrie in Nederland. 

“De sector is gedemocratiseerd: wie een ijzersterk en relevant concept kan neerzetten voor de deelnemers zal zijn plek kunnen opeisen”

Afgelopen jaar konden meerdere evenementen dankzij een ijzersterk concept debuteren met een opbrengst van meer dan €100.000. Bijvoorbeeld De Hollandse 100, een evenement van het relatief jonge fonds Lymph&Co  dat grensverleggend onderzoek steunt om de behandeling van lymfklierkanker te verbeteren. Deze oer-Hollandse winterduathlon (tien kilometer schaatsen en negentig kilometer fietsen) had in 2015 een sterke eerste editie met een vernieuwend concept en een opbrengst van ruim €223.000. Een ander goed voorbeeld is Paddle for Lars, een uniek peddelevenement in de grachten van Amsterdam. Deze eenmalige actie werd gelanceerd door de vrienden van Lars de Beer, wie tijdens een mountainbike ongeluk op Texel verlamd raakte. Ze wilden geld inzamelen om hun vriend, een onderverzekerde zzp’er, de mogelijkheid te bieden een nieuw leven op te bouwen en onderzoek te financieren naar ernstige ruggenmergletsels. In slechts vijf weken tijd wisten zijn vrienden ruim €300.000 in te zamelen.

Deze nieuwkomers boekten succes, omdat ze inzetten op de belevenis van de deelnemers: de folklore van het schaatsen, en het medeleven voor Lars en de nieuwigheid van het peddelen. De prestaties van deze nieuwkomers laten zien dat het niet langer nodig is om een groot en gevestigd goed doel te zijn, om aan P2P fondsenwerving te doen. De sector is gedemocratiseerd: wie een ijzersterk en relevant concept kan neerzetten voor de deelnemers zal zijn plek kunnen opeisen.

Dit maakt ons nieuwsgierig naar de toekomst van de P2P fondsenwervingsmarkt. Neem bijvoorbeeld goede doelen die gericht zijn op de volksgezondheid: afgelopen jaar ging de helft van de Top 20 evenementen al over de strijd tegen kanker. Maar goede doelen die gericht zijn op bijvoorbeeld nier-, long- en/of hartziekten en -kwalen ontbreken nog in de lijst, terwijl deze allemaal een grote achterban hebben. 


Foto: Paddle for Lars

Verzadiging van P2P (sport)evenementen

Wat als alle goede doelen in Nederland een P2P (sport)evenement lanceren? Raakt de markt dan niet verzadigd? Ter vergelijking: de situatie in de Verenigde Staten stemt optimistisch. Daar wordt dezelfde vraag al meer dan 15  jaar gesteld en toch blijft de sector groeien. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië blijft P2P een van de snelst groeiende vormen van fondsenwerving. Volgens een recent artikel gepubliceerd door het Amerikaanse fondsenwervingsplatform Network for Good, zal de sector blijven groeien, omdat P2P steeds meer bekendheid krijgt bij donateurs en de benodigde technologie goedkoper en eenvoudiger te gebruiken zal zijn.

Ook de Peer-to-Peer Fundraising Thirty, dat al tien jaar een ranglijst maakt van de dertig grootste P2P fondsenwervingprogramma's in de Verenigde Staten, ziet veel kansen. Volgens David Hessekiel, CEO van het toonaangevende Peer-to-Peer Professional Forum, zien goede doelen meer dan ooit significante inkomsten uit P2P fondsenwerving toenemen en is er een continue groei van kleinere maar toch belangrijke P2P acties. 

“In de Verenigde Staten wordt dezelfde vraag al meer dan 15 jaar gesteld en toch blijft de sector groeien”

Maar het succes komt niet vanzelf. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat deelnemers niet vraag moe worden. Dit gebeurt als zij te weinig ondersteuning en waardering krijgen voor de grote inspanning die zij hebben geleverd om geld in te zamelen. De verantwoordelijkheid ligt bij een goed doel om betrokkenheid met het doel te herkennen en om haar achterban te blijven inspireren en motiveren om verder te gaan. Het is de taak van het goede doel om deelnemers aan een (sport)evenement te blijven vragen om fondsen te werven. Dit vraagt om een forse portie doorzettingsvermogen, creativiteit en de bereidheid om voortdurend nieuwe initiatieven te lanceren die een nieuw publiek aanspreken. Net als bij andere vormen van fondsenwerving, waarbij goede doelen hun achterban moeten blijven inspireren om te doneren.

Als ook Nederlandse (sport)evenementen risico’s aangaan en blijven innoveren, dan zullen we in Nederland - net als de Amerikanen, Britten en Australiërs - nog jaren van groei kennen. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om te zien wat 2016 in petto heeft!

Het rapport is te downloaden op www.peerworksconsulting.com