Een mega campagne in Engeland om meer vrouwen aan het sporten te krijgen

“Zweten als een varken, je voelen als een vos” en “ik ben langzaam maar ik rij iedereen die op de bank ligt eruit”. Wie deze week in Engeland de TV aanzet heeft een grote kans dat een dergelijke commercial voorbij komt. Een miljoenen campagne en aansprekende teksten van Sport Engeland moeten vrouwen van alle leeftijden aan het sporten zien te krijgen.

In geen enkel ander Europees land is het verschil tussen sportende mannen en vrouwen groter dan in Engeland. In de leeftijdscategorie 14 tot 40 jaar maar liefst twee miljoen minder. 75 procent van de vrouwen in Engeland wil meer gaan sporten maar in de praktijk blijkt de drempel te hoog. Voor de campagne is goed gekeken hoe vrouwen naar actief sporten kijken en vooral wat de redenen zijn om af te haken. Het gebrek aan tijd werd veel genoemd maar nog belangrijker: uit angst voor het oordeel van anderen (bijvoorbeeld over het figuur). Een gebrek aan vertrouwen: “Ik ben niet sportief aangelegd” of “ik heb geen sportief figuur”. Daar moet verandering in komen.

De campagne van Sport Engeland vertelt het herkenbare verhaal van vrouwen uit alle leeftijdscategorieën en gaat over sporten in het dagelijks leven. De campagne moet vrouwen motiveren en faciliteren om te gaan sporten. Geen excuses geldt voor iedereen. De samenwerking met lokale organisaties wordt doorslaggevend voor het succes. De campagne wordt dan ook groots aangepakt met prime time-commercials, billboards en social media. “Ik schop tegen een voetbal, wen er maar aan.”

Bekijk hier: de website This Girl Can

Uit alle hoeken wordt aandacht besteed aan de positie van vrouwen in de sport. Voor de grootste sportmerken ter wereld, Nike en Under Armour, zijn vrouwen de komende jaren de belangrijkste doelgroep. En uit wereldwijd onderzoek door EY blijkt bijvoorbeeld dat het merendeel van de vrouwelijke bestuurders ook kiezen voor andere vrouwen die sporten. Het onderzoek bevestigt de sterke rol van sport in het dagelijks leven. De resultaten tonen aan hoe belangrijk het voor vrouwen wereldwijd is om deel te nemen aan de sport. Tot slot ging eind vorig jaar in de Verenigde Staten de eerste talkshow voor en door vrouwen in de sport van start op CBS Sports. De boodschap is glashelder: "This Girl Can".