Een sportmarketing studiereis naar Canada en Amerika en een ode aan de student

Volgens marketeers gaat marketing over het oplossen van problemen van consumenten. Natuurlijk, daar valt van alles over te zeggen. Het oplossen van iemands problemen klinkt bijvoorbeeld ietwat negatief, zwaar en plastisch, maar je begrijpt vast wat die marketeers ermee bedoelen: ze moeten oplossingen bieden en het liefst zo snel mogelijk. Sterker nog, marketeers van nu moeten niet alleen snelle oplossingen voor consumenten bieden, maar daarnaast moeten ze verwonderen, boeien en zelfs transformeren. En dat in overvolle markten met concurrenten, substituten en kritische consumenten.

Wat heeft dit nu met een studiereis naar Vancouver, Victoria, Seattle en Portland te maken hoor ik je denken? Ja natuurlijk, wij zijn van de opleiding SportMarketing & Management (van de Hogeschool Rotterdam) en dus kunnen we daar wellicht wat over zeggen maar de moraal van het verhaal wordt je weldra duidelijk. Het vereist enige opbouw om te zeggen wat we écht vinden, want dat is niet mis.

Wat is onderwijs toch lastig, wat is docent zijn toch een moeilijk beroep, wat zijn studenten soms toch lui en niet vooruit te branden. Onze consumenten, onze studenten ervaren namelijk geen ‘probleem’ en dus kunnen wij niets voor ze oplossen, het tegendeel is zelfs waar. Wij worden door onze klanten gezien als een noodzakelijk kwaad, een onmogelijke en zelfs onhoudbare positie voor ieder bedrijf zou je denken. Nu is een onderwijsinstelling niet zomaar een bedrijf, maar dit marketingprincipe is toch ook echt op ons van toepassing. 1+1 = 2, heeft de klant geen probleem dan praat je ze er één aan en dat is dan ook precies wat we binnen de studie SportMarketing & Management proberen. Onze ‘hart, hoofd en handen-filosofie’ geeft daar uiting aan.

Maar goed, een studiereis dus, recht in het hart van de student hopen we. Ja natuurlijk was het geweldig, fantastisch zelfs. In Vancouver naar het Nederlandse Consulaat, het spektakel van de Vancouver Canucks (NHL), onvergetelijk skiën op Cypress Mountain waar Nicolien Sauerbreij onze eerste en enige sneeuwmedaille in 2010 heeft veroverd en naar de Richmond Olympic Oval, daar waar andere Nederlanders grootse prestaties hebben geleverd en natuurlijk de hal van de foute wissel.

Daarna naar Vancouver Island, naar de stad Victoria, wat prachtig en groots is de natuur toch in Canada. Veel robuust water, ondoordringbaar groen, grote en kleine eilanden en machtig witte bergtoppen. In Victoria een zeer warm onthaal met vriendschappelijke bezoeken aan het Camosun College, de Pacific Institute for Sport Excellence en de University of Victoria. Wat een heerlijk sportland is dat Canada toch, wat een vriendelijke lui ook. Er is gesport, gepresenteerd, geleerd en gekeken met volle overgave.

Na Canada volgde Amerika. Seattle en Portland om precies te zijn, met bezoeken aan de  indrukwekkende Washington en Seattle University, de Seattle Mariners (MLB) en als klap op de vuurpijl een ultiem en uniek bezoek aan het hoofdkantoor van Nike in Beaverton (Oregon), met een mooi dagprogramma dankzij oud Olympiër en ex-werknemer van Nike; Hans Koeleman. Nike heeft er 32 ‘brand fans’ bij gekregen, wat een ontvangst, wat een campus, wat een mensen, wat een merk en wat een gevoel!! In de avond vlogen ons de dunks van de Portland Trailblazers en Toronto Raptors (NBA) om de oren, om de dag daarna met een hart en hoofd (en een koffer voor sommigen) vol moois terug te keren naar huis.

Maar ja, jullie volgden ons via de Facebookpagina (SMM goes Vancouver, Victoria & Seattle) vast al op de voet dus al dit moois zal geen nieuws meer voor je zijn. We hebben het amazing gehad, het is een nooit te vergeten trip op alle vlakken. Maar dit is een blog en geen reisverslag, anders hadden we het bijvoorbeeld wel over de Stichting gehad.

Terug naar het begin, naar de moraal van het verhaal, naar marketingprincipes in onderwijsland en studenten zonder ‘probleem’. En dus studenten zonder intrinsieke studiemotivatie, zonder drive hun passie te willen najagen of te willen achterhalen. Studenten die je zo af en toe achter het behang wilt plakken, die het docentenleven uitdagend en pittig maken. Studenten die je soms doen twijfelen docent te willen zijn. 

Maarrrr... gelukkig en natuurlijk zijn er ook studenten die wel een ‘probleem’ hebben en/of deze in ieder geval willen achterhalen. Die snappen dat het hebben of vinden van een passie essentieel is voor succes en plezier. Die verantwoordelijkheid durven nemen voor hun eigen toekomst en die zich daarnaar gedragen. Die samen met ons werken aan hun toekomst. En laten wij er daar nou precies 29 stuks van mee op reis hebben gehad.

29 studenten die eigen initiatief en verantwoordelijkheid namen. 29 studenten die voor elkaar zorgden, die elkaar motiveerden, die bedrijfs- en universiteitsbezoeken tot in de puntjes voorbereidden en gewoonweg maximaal geprofiteerd en genoten hebben van deze reis. 29 studenten die ons meer hebben geleerd over onze klant. En als klap op de vuurpijl zei Enrico Balleri, Vice President of Global Brand Communication van Nike: Wow, what a great group of students, en dat zijn het, we zijn apetrots. 

12 dagen lang hebben ze ons verbaasd en hebben ze ervoor gezorgd dat we vol energie zijn teruggekeerd, voornemens om alle studenten een ‘probleem’ aan te praten. Om alle studenten te ondersteunen in de zoektocht naar hun passie en wilskracht. Deze reis heeft niet alleen de studenten, maar ook de docenten veel geleerd. Het doel van marketing is om de klant zo goed te kennen dat je product of dienst hen als gegoten zit en zichzelf verkoopt. Door deze reis zijn we weer een stapje dichter bij dat doel gekomen.

Simone, Simone, Melvin, Daan, Aletta, Hesly, Christian, Moniek, Matthijs, Jordy, Jordi, Laurens, Joost, Kelly, Mandy, Leon, Pax, Patrick, Nadia, Dennis, Whitney, Nolan, Eva, Vivian, Femke, Elise, Eline, Lars en Davy; bedankt voor de mooie trip en jullie inzichten!!

Kiki Streefkerk, Dieuwke Prins en Coen Duiverman.