Een stormachtige groei voor OnsOranje op social media in 2014

Een zweefduik en een monsterzege op de wereldkampioen. De best bekeken Youtube video van 2014 was in Nederland de samenvatting van Spanje - Nederland op WK in Brazilië door OnsOranje. De teller staat nu op 2.7 miljoen views en in 2014 kreeg het fanplatform van de KNVB 28.387 nieuwe abonnees op het Youtube kanaal. De wereldprestaties van het Nederlands elftal waren van dichtbij te volgen via social media en dat is goed terug te zien in de cijfers. Een kijkje in de keuken.

Twitter & Vine

Dit was het eerste WK waarin we met zijn allen wereldwijd social media, vooral Twitter, compleet omarmd hebben. Records werden verbroken en de wedstrijden van Nederland waren standaard trending topic. De halve finale tussen Nederland en Argentinië staat met 14.2 miljoen op de vierde plaats van meeste gedeelde tweets en Arjen Robben staat op de vijfde plaats als meest genoemde speler van het WK. OnsOranje kreeg meer dan 100.000 nieuwe volgers op Twitter en dat bracht het totaal op bijna 140.000 volgers. Die stijging is enorm en te danken aan de tweets (2.969 in totaal) retweets (272.114) en mentions (122.792). Persoonlijk was de bekendmaking van de WK-selectie met een strak vormgegeven afbeelding het hoogtepunt.

Een persoonlijke favoriet van 2014 (en voor 2015) zijn de 7-seconden videos van Vine. De opstellingen tijdens de oefeninterlands en de beelden van een rondje afwerken op goal tijdens de training in Noordwijk werken (mede dankzij de auto-replay) zeer verslavend. Het aantal volgers steeg in korte tijd naar 2.000 en het aantal loops (afgespeeld) tot boven de 7.6 miljoen. Het Oranjelegioen tijdens Nederland - Argentinië telde maar liefst 3.193.040 loops.

Facebook & Instagram

Facebook is het grootste sociale netwerk van de wereld en het bereik is dan ook enorm. Meer dan een half miljoen fans volgen de internationale Facebook sinds 2014 en de nationale pagina steeg van 30.000 naar bijna 430.000 fans. Een post bereikt binnen een uur meer dan 1,5 miljoen mensen. In de recordmaand juli bereikte OnsOranje op Facebook (zonder advertising) meer dan 80 miljoen mensen waarbij Robben op de training met een uniek bereik van 740.352 en 6.193 likes een ware publiekstrekker was. Na het WK daalt het bereik om bij de start van de EK-kwalificatie in november zelfs de maand juni te overstijgen. De aantallen tonen de mogelijkheden van social media om ook buiten de WK-periode content te maken die men leuk vindt en deelt.

Instagram is bij de internationals ontzettend populair. Daley Blind, Gregory van der Wiel, Wijnaldum en Bruma delen regelmatig foto’s. OnsOranje maakt maandelijks een overzicht van de meest opvallende foto’s op Instagram en plaatst deze op Facebook. Een slimme manier om populaire content te gebruiken. Op Instagram heeft OnsOranje in 2014 na 500 posts 60.000 volgers erbij gekregen. De eindstand van Brazilië - Nederland (0-3) kreeg 8.851 likes en 320 comments.

Learnings van 2014

Zo was 2014 het jaar van Youtube, Facebook en Twitter maar ook zeker het debuutjaar van Vine en Instagram. OnsOranje richt zich op alle Oranjefans van Nederland. De Oranjefans zijn een belangrijke doelgroep van de KNVB en daarom is er bewust voor gekozen om content voor alle type fans te ontwikkelen en actief te zijn op meerdere social kanalen. Naast eigen mensen en middelen werkt het team samen met een dedicated bureau. Laurens Bianchi van Share Force One helpt met het creëren, plannen en promoten van content. De kanalen en content worden constant gemonitord en er vindt regelmatig overleg plaats met het team van OnsOranje om te kijken of de contentstrategie moet worden aangepast. De groei is volgens Bianchi een gevolg van het optimaliseren van bestaande accounts, het opstarten van nieuwe socials en de ontwikkeling van een contentstrategie en sluit aan bij hoe de Oranjefan vandaag de dag graag content wilt consumeren. Een aantal belangrijke learnings na 2014: realtime / live content zorgt voor een extra hoge engagement en bereik, snackable content (kort en krachtig) presteert het beste, video’s hebben op Facebook meer bereik dan op Youtube en het succes van de social media valt en staat met de prestatie van het Nederlands elftal.