Hoewel het Europees kampioenschap voetbal vrijdag van start gaat zonder het Nederlands elftal, zijn er genoeg redenen om het toernooi in Frankrijk toch te volgen. Niet in de laatste plaats omdat merken rondom zo’n groot evenement altijd met nieuwe manieren van sponsoring op de proppen komen, bedrijven de fans graag aan zich willen binden en er allerlei nieuwe reclames verschijnen in aanloop naar het toernooi. Nike en adidas zijn twee van de merken die proberen de voetbalfans voor zich te winnen. Maar wie staat er het beste voor richting het EK en hoe ontwikkelt de strijd zich?
De Europese kampioenschappen voetbal zijn na het WK het best bekeken sportevenement ter wereld. De Europese voetbalbond UEFA verwacht dat er de komende weken 2,5 miljoen fans de stadions in Frankrijk zullen bezoeken en de wedstrijden zullen in 230 landen live uitgezonden worden. Bedrijven willen graag aanhaken bij dit enorme bereik en daar profiteert de UEFA weer van. De verwachting volgens onderzoeksbureau Repucom is dat de inkomsten dit jaar zullen stijgen tot bijna 2 miljard euro. 400 miljoen euro komt uit sponsorship.
Adidas is al jarenlang partner van de UEFA en levert onder meer de officiële wedstrijdbal. Het Duitse merk is ook shirtsponsor van het merendeel van de deelnemende teams. 9 van de 24 teams (37 procent) speelt in shirts van adidas, tegenover 6 van Nike (25 procent), 5 van Puma (21 procent) en 4 teams (17 procent) worden gesponsord door een ander merk. Adidas is sinds Euro 1996 niet alleen de hofleverancier op EK’s, maar ook shirtsponsor van de laatste vijf winnaars van het toernooi.
Tegenwoordig is het tijdens toernooien voor merken enorm belangrijk om ook digitaal en via social media mensen te bereiken en te activeren. Op social media is Nike een stuk groter dan adidas, maar het Duitse merk kent in de eerste zes maanden van dit jaar een sterkere groei dan de Amerikaanse concurrent op Facebook en bovendien leveren de berichten van adidas meer betrokkenheid op van de fans. Dat komt vooral omdat adidas meer video’s plaatst.
Volgens Max Barnett, hoofd digital van Repucom, worden videocontent steeds belangrijker. "Het wordt interessant om te zien hoe adidas en Nike gebruik gaan maken van YouTube, Instagram en Snapchat gedurende het toernooi om het publiek erbij te betrekken en de bekendheid van hun merk te vergroten."
In de aanloop naar het EK hebben de sportmerken die vertegenwoordigd zijn op het toernooi allen een nieuwe schoen gelanceerd. Nike gebruikte in hun reclame Cristiano Ronaldo en adidas zet in op Lionel Messi, die momenteel met Argentinië deelneemt aan de Copa America. Nike publiceerde hun commercial donderdag. adidas heeft nog geen officiële commercial voor Euro 2016 uitgebracht.
Nike
Veel andere merken hebben in aanloop naar het EK al nieuwe reclames gelanceerd. We zetten enkele van de leukste voor je op een rijtje:
Mars
Lufthansa
Paddy Power
Beats by Dre
Orange
Foto header: Twitter @RanchoMirageASB