Mijn sport op internet: hoe dan?

Sport op internet heeft de sportorganisatie heel veel mogelijkheden gegeven om zelf met zijn fans of sporters te communiceren. De sportorganisatie zit zelf in de regisseursstoel. Vroeger was het veel simpeler: de sportorganisatie organiseerde sport, het mediabedrijf zond het uit (in de krant, de radio of TV). Door het door elkaar gooien van deze lineaire keten is een netwerk aan mogelijkheden ontstaan. Wat moet een sportorganisatie nu eigenlijk doen? En waarom?

TV on the internet Wat opvalt zijn de uiteenlopende modellen. Binnen de voetbalwereld is eigenlijk alleen het model van “clubTV” redelijk standaard. Ook buiten het voetbal is TV on the internet het meest voorkomende product: kijk naar sport.nl en zie alle sporten voorbij komen. Of je het nu zelf doet, uitbesteedt of je fans laat doen, het produceren van content is niet de grootste uitdaging. Sportorganisaties weten beter wat er speelt in eigen huis dan traditionele media en hoeven nauwelijks minder objectief te zijn (althans: het is vooraf bekend dat ze niet objectief zijn). Ook hebben ze (mede door internet) veel meer tijd om content te delen en vanwege deze ruimte vaak meer content om te delen. Het vinden van publiek voor je content is wel een grote uitdaging. Samenwerking met bestaande media is hiervoor een beproefd model, zij hebben immers al bereik op internet of via TV of print. Maar deze media zijn er traditioneel op ingericht om zelf nieuws te produceren of te selecteren en zij zullen niet alles wat een sportorganisatie maakt één op één doorzetten naar hun brede publiek. En al zeker niet gratis. Internet on the internet De aardigheid van internet is dat het zoveel meer is dan “TV”. Zonder video uit het oog te verliezen is het veel slimmer om te kijken wat sport nog meer kan zijn voor fans en sporters. Daarbij gaat het uiteraard om nieuws maar steeds meer om tools, communities en games. Juist met deze zaken bouw je de bestaande sportrelatie uit: van het veld naar het scherm. Het bouwen van een online omgeving (digital eco-system) rondom je eigen sport(ers) is een nog veel grotere uitdaging dan het vinden van bereik voor de sportvideo’s. En tegelijkertijd de oplossing voor deze uitdaging. De relatie met je fans of sporters vertaalt zich in (vaak continu) contact met de fan of sporter. Binnen deze relatie is ruimte voor nieuws en zeker voor mooi gemaakt, creatief en relevant nieuws. Video’s krijgen zo hun eigen vaste publiek. Hoe dan? Elke sportorganisatie is op dit moment bezig met sport op internet (en in mindere mate op mobiel). Elke sponsor ook. Iedereen vraagt zich af hoe dit te doen. Hieronder een paar tips die vooral voor grote(re) sportorganisaties en sponsors bedoeld zijn. Voor amateurclubs heb ik deze presentatie vorig jaar gegeven. De fan (of sporter) staat centraal: een open deur van jewelste. Maar zodra je gaat rekenen vanuit business models, conversie of percentage en KPI’s ga je nat. Het draait om sport en mensen die van sport houden, altijd. Blijf dicht bij je eigen DNA: je sportorganisatie staat ergens voor. Draag dit uit en bouw je content en interactie op rondom de eigen waarden en het gevoel dat je organisatie in de echte wereld ook uitstraalt Wees open en deel: natuurlijk zijn het jouw rechten en is het jouw content. Maar als alles achter paywalls zit en je ingewikkelde software nodig hebt om mee te kunnen doen, dan ga je direct in tegen regel 1) Zet je content overal neer, laat iedereen meedoen en werk zo veel mogelijk samen. Ontwikkel, vernieuw en creëer: internet staat nooit stil en de sport ook niet. Zonder dat je goede concepten weg gooit, is het vooral van belang om nieuwe dingen te blijven proberen. Creativiteit is op internet onontbeerlijk. Haal die in huis of huur die in. Houd strakke regie: samenwerking is schitterend, inzet van fans en sporters ook, maar iemand moet het geheel overzien, zorgen dat er een lijn blijft en dat bovenstaande regels worden toegepast. Organiseer dit goed en beleg dit in een zo klein mogelijk comité. Vijf simpele universele regels, die ruimte laten voor veel eigen vormen van sportmedia. Zo lang de keuze voor sport 2.0 goed belegd is en het er niet even bij gedaan wordt vanwege de social media hype, kom je ver met deze regels en met de kennis die inmiddels in Nederland al op vele plekken is opgedaan.