Energy Lab gaat ‘next level’: lopers worden op apotheose beloond via iBeacons

Een ruimte van 50m² groot, twee fietsen, één loopband en drie personeelsleden... 'kleinschalig' begon Energy Lab vijf jaar geleden aan het avontuur om topsporters én recreatieve sporters naar een next level  in sport te brengen. Al snel bleek het sportlab in Paal (België) te klein om aan de aspiraties van de oprichters te voldoen: de laboruimte was drie maanden later al dubbel zo groot, nieuwe vestigingen in Gent & Bree werden al na een paar jaar geopend en in september jl. werd het eerste 'buitenlandse labo' in SX Eindhoven gepresenteerd. De hoogste tijd dus om de SPORTNEXT-lezer eens kennis te laten maken met het mega ambitieuze Energy Lab: We willen in de toekomst alle sporters in Europa laten genieten van een verantwoorde trainingsaanpak via onze labo's en onze online applicaties zoals de Hardlopen met Evy-app en het nieuwe trainingsplatform MyEnergyLab.

Namens SPORTNEXT bracht ik een bezoek aan het gloednieuwe Energy Lab in SX Eindhoven. Hier sprak ik met Kristof De Smet, CEO van Energy Lab, over het ontstaan van het trainingsbegeleidingscentrum, de producten & diensten die momenteel worden geleverd en de plannen voor de toekomst. In deze tweedelige blogserie wordt onder meer duidelijk dat Energy Lab de komende jaren nog nieuwe vestigingen in Nederland en andere landen wil gaan openen. Daarnaast gaat het een trainingsplatform ontwikkelen waar sporters uit heel Europa gebundeld worden tot één community (MyEnergyLab), moet Energy@Work bedrijfssport definitief in de etalage gaan zetten en worden er (loop)evenementen ontwikkeld waarbij lopers door middel van iBeacons beloond zullen worden.

'Wij verzorgen een soort customer journey richting een evenement'

In de buik van Golazo Sports werd Energy Lab vijf jaar geleden voor het eerst boven de doopvont gehouden. Onder begeleiding van bewegingswetenschapper Bert Ackaert en topcoach Paul Van Den Bosch kon iedere sporter - topper of recreant - zich in Paal-Beringen (België) laten testen en coachen. De oorspronkelijke visie van Energy Lab is dat we zoveel mogelijk mensen aan het sporten willen krijgen en behouden, legt Kristof De Smet, CEO van Energy Lab, uit. Dat is een gedeelde visie van Energy Lab en Golazo, waarbij Golazo dat voornamelijk nastreeft door sportevenementen te organiseren. Wij doen dat door de mensen op een verantwoorde manier voor te bereiden op die evenementen, waardoor ééndagsklanten (deelnemers aan een loopevenement) omgetoverd worden tot klanten die meerdere weken aan ons verbonden zijn. In feite verzorgen we dus een soort customer journey richting een evenement.

'80% van onze klanten zijn recreatieve sporters'

Zo konden deelnemers aan de Lage Landen Marathon van Eindhoven gebruik maken van trainingsschema's die in de populaire 'Hardlopen met Evy'-app verwerkt zaten. Wie echter een stapje verder wilde gaan en exact wilde weten hoe goed hij of zij er voor stond (en nog belangrijker: op welke wijze er vooruitgang geboekt kan worden), kon zich in het gloednieuwe sportlabo in SX Eindhoven uitgebreid laten testen. Zo kun je met behulp van een DXA scan onderzoeken hoe je lichaam is samengesteld (gewicht van ieder lichaamsregio, vetpercentages, ...), wordt er tijdens een conditietest op de loopband ook een klein bloedstaal van je afgenomen (om de melkzuurconcentratie te meten), krijg je van de aanwezige voedingsconsultent tips voor het perfecte sportontbijt en hoor je tenslotte van o.a. topcoach Paul Van Den Bosch (coach van Sven Nys, André Greipel en vele andere toppers) hoe je je het beste voor kan bereiden op een lange loop van 42,195 kilometers.

Foto via Paul Raats

Hierbij wordt er geen onderscheid gemaakt tussen topsporters of recreatieve sporters. Voor een acceptabele prijs krijg je namelijk precies dezelfde behandeling die toppers als Leonard Kommon (wereldrecordhouder 10 en 15 km), Sven Nys (beste veldrijder ooit), voetballers van RSC Anderlecht of wielrenners van de Lotto Belisol-wielerploeg krijgen. Topsport heeft een redelijk belang bij ons, maar niet in die mate dat het onze business domineert. Sterker nog: 80% van onze klanten zijn recreatieve sporters. Zonder de topsporters mee te rekenen hebben we met de drie Belgische sportlabo's het afgelopen jaar - een kleine schatting -  zo'n 7.500 fysieke klanten gehad, aldus De Smet. De meeste klanten zijn daarbij actief in het hardlopen, wielrennen, triatlon en/of zwemmen - niet toevallig ook vier uithoudingsgerichte sporten die grotendeels op individuele basis worden beoefend. Maar ook tennissers kunnen in Bree (Limburg) goed terecht: op de Kim Clijsters Sports & Health Club  heeft Energy Lab een speciaal Hawk-Eye syteem geïnstalleerd, die gebruikt wordt om bewegingen van spelers te analyseren. Een uniek concept niet alleen in België en Nederland, maar zelfs wereldwijd. 

'Online toepassingen geven ons de nodige schaalbaarheid'

De sportlabo's lijken daardoor het middelpunt van Energy Lab te vormen: Voor ons zijn de sportlabo's een soort flagshipstore, waar al onze producten & diensten samen komen en gepresenteerd worden aan de klanten. Hier worden sporters professioneel gescreend en krijgen ze écht die begeleiding om ze beter te maken.” Toch was op een gegeven moment 'alleen een sportlabo' niet genoeg om de klanten te kunnen bedienen. De Smet: Het is onmogelijk om de grote massa hiermee te bedienen, want we kunnen moeilijk alle 45.000 deelnemers aan de DVV Antwerp 10 Miles in ons labo ontvangen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar online toepassingen om meer sporters te kunnen bereiken en ons eigen bedrijf de nodige schaalbaarheid te kunnen geven.

Eén van de belangrijkste instrumenten hierbij is de Start2Run-app met Evy Gruyaert (in Nederland 'Hardlopen met Evy' genaamd): Met de Start2Run-app hebben we ondertussen bijna 500.000 klanten. Ik noem dit 'klanten' ja, want dit zijn wel 500.000 mensen die op een halfjaar tijd de app gedownload én gebruikt hebben. Samen zijn ze goed voor meer dan 350.000 trainingsuren, 2,7 miljoen kilometer en 3 miljard calorieën.Naast het aanbieden van trainingsschema's krijgt het bedrijf met alle verzamelde data ook interessante inzichten over de runningmarkt. Zo kan het met de data zien waar behoefte is op het gebied van schema's, eten, drinken en verzorging. Daarnaast opent de app de deuren naar een eerste 'Hardlopen met Evy-loopevenement'.

Lees ook: het verhaal achter Hardlopen met Evy

Eerste 'Evy-evenement' met iBeacons

We willen inderdaad de koppeling gaan maken met evenementen. Zo gaan we volgend jaar in het weekend van de Marathon van Rotterdam een soort mini-marathon organiseren over een afstand van 4,2 kilometer. Dit evenement zal volledig 'Powered by Evy' zijn.. Wat houdt dit in: we gaan naar alle app-gebruikers (die samen al een hechte community vormen) communiceren dat we een eerste evenement gaan organiseren. Een korte afstand, waarbij fun belangrijker is dan het lopen van een goede tijd. We gaan daar echt een apotheose-evenement van maken, waarbij alles in het teken van Evy zal komen te staan. Zo zal Evy Gruyaert bijvoorbeeld de warming-up verzorgen en kunnen app-gebruikers andere liefhebbers ontmoeten.

De app zal echter niet alleen het 'concept' vormen waarbinnen het evenement plaats gaat vinden: We gaan de app versterken op vlak van mobile marketing, zodanig dat de app ook op het evenement zelf een functie zal gaan hebben. We gaan namelijk - dit is overigens een primeur - met geofences en/of iBeacons werken. Ik neem maar een voorbeeld: we leggen bijvoorbeeld bij de finish wat iBeacons neer. Dus stel; je doet mee aan het loopevenement en zet de 'Hardlopen met Evy'-app op je iPhone aan. Uiteraard zal je dan tijdens het lopen gecoacht worden door Evy, zodat je zonder moeite die 4,2 kilometer uitloopt. Daarnaast krijg je - nadat je over de finish loopt - door die geplaatste iBeacons een persoonlijke boodschap van Evy, waarbij je gefeliciteerd wordt voor het volbrengen van de 4,2 kilometer. Daarnaast willen we de mensen gaan belonen / incentiviseren, door bijvoorbeeld korting te geven op bepaalde producten. Op die wijze kunnen we 'added value' aan het evenement mee geven en de app-gebruikers, oftewel 'onze klanten', beter aan ons binden.

In deel 2  ga ik dieper in op de toekomst van Energy Lab, met o.a. Energy@Work, uitbreiding naar ander landen en het nieuwe 'MyEnergyLab online trainingsplatform'. Lees hier blog 2: Energy Lab wil Europa veroveren met MyEnergyLab Coaching platform


Meer informatie over Energy Lab kun je vinden op www.energylab.nl of het door het lab te contacteren op eindhoven@energylab.nl

Foto's: Paul Raats