Esports snelst groeiende ‘sport’ ter wereld

Over twee jaar zijn er 145 miljoen Esport fans wereldwijd. De totale inkomsten uit Esports bedragen in 2017 465 miljoen dollar. Dat voorspelt Newzoo in het Global Esports Report. Dit maakt Esports de snelst groeiende ‘sport’ ter wereld.

Electronic sport (afgekort Esport) staat beter bekend als professioneel gamen. In competitief verband spelen de deelnemers computerspellen waarbij prijzengeld gewonnen kan worden. Dit gebeurt zowel in teamverband als individueel. Het aantal Esports liefhebbers is op dit moment vergelijkbaar met het aantal liefhebbers van middelgrote traditionele sporten. Zo zijn er wereldwijd 76 miljoen zwemliefhebbers en kent ijshockey 94 miljoen fans. Het aantal Esports enthousiastelingen staat momenteel op 89 miljoen en zal in 2017 volgens Newzoo groeien naar 145 miljoen. Qua totale omzet is de Esports industrie op dit moment vergelijkbaar met de inkomsten van de World Wrestling Federation.

Met name in Azië, en Zuid-Korea in het bijzonder, is Esports al geruime tijd populair. Azië kent maar liefst 49 miljoen Esports liefhebbers, tegenover 28 miljoen liefhebbers in Noord-Amerika, Oceanië en Europa gezamenlijk. Het zijn echter de Westerse landen die de komende twee jaar voor de grootste groei zullen zorgen; het aantal Esports liefhebbers zal in 2017 met 21% zijn gestegen ten opzichte van 2012, de inkomsten nemen met 35% toe. Noord-Amerika is goed voor 36% van de totale Esports omzet in het Westen.


Opkomende industrie

De belangrijkste inkomstenbron (34%) voor de Esports industrie zijn op dit moment nog de online advertenties. Daarbij is Esports nog steeds sterk afhankelijk van de investeringen van de ontwikkelaars van games. De industrie begint echter steeds meer het karakter te krijgen van een professionele sport. De Esports industrie heeft grote sponsoren als Red Bull, Coca Cola, Nissan en Logitech aan zich weten te binden. De League of Legends 2014 World Championship, die in oktober plaatsvonden in het Sangam Stadium in Seoul trokken meer dan 40.000 man publiek. 27 miljoen unieke kijkers zagen de kampioenschappen via live streaming. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een aantal van de topspelers inmiddels een dik belegde boterham verdient aan deze elektronische variant van topsport.

Het lijkt er dan ook op dat de verdienmodellen in de Esports industrie in de toekomst steeds meer gaan lijken op de verdienmodellen van traditionele sporten, waarbij 57% van de inkomsten uit sponsoring en verkoop van mediarechten komt.

Toekomst van Esports: een miljard dollar in 2020?

De vraag is of Esports in de nabije toekomst kan uitgroeien tot één van de grootste ‘sportsectoren’ ter wereld. Wereldwijd zijn er 2,2 miljard mensen die aangeven zeer geïnteresseerd of geïnteresseerd te zijn in sport. 1,6 miljard mensen zegt actief sport te beoefenen, terwijl 1,7 miljard mensen aangeeft computerspellen te spelen.

Sportliefhebbers geven echter gemiddeld meer geld uit aan sport, dan gamers uitgeven aan spellen. Sportfans geven gemiddeld 56 dollar uit aan sport, gamers slechts 2,20 dollar aan gaming. Newzoo verwacht dat de gemiddelde uitgaven in de nabije toekomst zullen stijgen naar 3,20 dollar in 2017. De totale omzet in 2017 wordt geschat op 451 miljoen dollar. Verder wordt verwacht dat in 2020 de gemiddelde uitgaven drastisch zijn gestegen naar 30, misschien zelfs 40, dollar per persoon. De totale inkomsten komen dan uit op een miljard Amerikaanse dollars, een bedrag dat vergelijkbaar is met de huidige totale inkomsten voor de NFL.

Download de gratis light versie van het rapport ‘The Global Growth of Esports: Trends, Revenues and Audience Towards 2017’.