Etihad Stadium verandert de sportbeleving van fans

Waar het in Rotterdam nog niet wil vlotten met de stadionplannen blijft men in Melbourne de stadions verder ontwikkelen. Begin februari ontvouwde de Melbourne Cricket Club al hun plannen om van de Melbourne Cricket Ground (MCG) een connected stadium te maken. Afgelopen week was het de beurt aan het Etihad Stadium om zich als stadion van de toekomst te presenteren.

In 2014 ging het multi-sport stadion in Melbourne een partnership aan met Telstra. Een miljoeneninvestering moet Etihad Stadium nu het meest technologisch geavanceerd en connected stadion van Australie maken. De partners in het project spreken over een game changer in de tot nu toe bestaande fan experience. Een WiFi network, IPTV schermen en een nog te ontwikkelen smartphone app brengen de fan experience naar ‘a whole new level’.

Samen met Telstra worden in het stadion 704 WiFi access point aangelegd. Dankzij dit netwerk heeft de fan overal snel en gratis internet tot zijn beschikking om zijn unieke belevenissen vanuit het stadion te delen.

De fans in het stadion hoeven daarnaast nooit meer iets van de wedstrijd te missen met de meer dan 1500 IPTV (Internet Protocol TV) HD schermen die in het stadion worden opgehangen. De schermen tonen rondom de wedstrijden non-stop relevante wedstrijd- en stadioninformatie en relevante aanbiedingen. Voor de vijf Australian Football teams die hier thuiswedstrijden afwerken dus een scala aan mogelijkheden om de beleving rondom wedstrijden te verhogen en relevante partnerboodschappen te tonen.

Lees ook: 30,6 miljoen voor de fans (door Cédric Demets)

De innovaties met de schermen en WiFi netwerk zijn voor begin van het nieuwe AFL seizoen (april) gereed en passen bovendien uitstekend bij de wensen van de AFL. De AFL heeft namelijk uitgesproken dat 2015 het jaar van de fan moet worden. Met genoemde innovaties, thema verlichting en verwachte lagere cateringprijzen in het stadion zijn de eerste stappen naar een grotere fan experience in ieder geval gezet.