Euro Hockey League veel in het nieuws

Nu de fusie tussen Bloemendaal en HBS van de baan lijkt, een 1-april grap, kunnen de beste zestien Europese mannenploegen dit paasweekend vol gaan voor de titel. De ontwikkelingen bij de hockeycompetitie voor clubteams, Euro Hockey League (EHL), volgden elkaar de afgelopen weken in rap tempo op. Niet alleen binnen maar ook buiten de lijnen werd hard gewerkt om EHL klaar te stomen voor een stevigere positie in Europa. De eerste resultaten: een prestigieuze nieuwe aandeelhouder, ambitieuze voorzitter en een vierjarig contract bij de NOS, Eurosport en de Duitse tv. Geen tijd om in te kakken, maar doorpakken luidt het devies.

Binnen de lijnen werd bij de Europese hockeycompetitie voor clubteams, EHL, afgelopen jaren volop geëxperimenteerd met nieuwe spelregels en technologische innovaties om de sport aantrekkelijker te maken voor het publiek. Denk aan de selfpass en shoot-outs, scheidsrechters met microfoons en een camera tussen de spelers tijdens een time-out. Ook achter de schermen kent de organisatie de nodige veranderingen. Voorzitter Jons Hensel maakt plaats voor Hans Erik Tuijt (verantwoordelijk voor branding en sponsoring bij Heineken). Zijn visie is helder: de wedstrijden moeten in de toekomst voor iedereen te bekijken zijn. "Of dat nu op tv, een iPad of smartphone is, als ze er maar bij willen horen." Een interessante gedachte nu het prestigieuze Spaanse MEDIAPRO, gespecialiseerd in multimedia en sportrechten, aandeelhouder is geworden.

Het Nederlandse sportmarketingbureau PRO Sport heeft namelijk eind februari zijn aandeel van 50% in de Euro Hockey League M&M en EHL Licensing BV verkocht aan de Europese Hockey Federatie (EHF) en MEDIAPRO. Met het Spaanse MEDIAPRO, en derde aandeelhouder Infostrada Sports, moet de EHL een impuls gaan geven aan de verkoop van de mediarechten van de hockeycompetitie. Het eerste resultaat is een vierjarige samenwerking met de NOS, Eurosport en de Duitse tv voor het uitzenden van live wedstrijden. De uitbreiding naar Duitsland is een goed teken maar daarmee is de winst nog niet binnen. Anno 2015 is tv slechts een medium om sport te consumeren; iPads, smartphones en social media zijn (met name voor de jeugd) net zo belangrijk.

De wedstrijden worden nu live uitgezonden op Youtube. Content moet zich gaan verspreiden over Facebook en Twitter. Zoals De Duitse Bundesliga van topbasketbal (BBL) heeft korte videoclips die nagenoeg live verschijnen op Facebook en Twitter. De komende drie seizoenen staan de hoogtepunten binnen 60 seconden op social media. De trigger voor een jonge doelgroep om wedstrijd te bekijken/ bezoeken. En om de gewenste transitie van voor voornamelijk op Nederland gerichte competitie ook echt in Europa te presenteren. Het sentiment is positief, EHL gaat met vernieuwde kracht vooruit.

Afbeeldingen: EHLHockey