Eurosport vanaf 1 januari officieel ‘Home of the Olympics’

Nieuwjaarsdag 2017 is de start van een nieuwe periode, voor de Olympische Spelen én voor Eurosport. Met de uitzending ‘Millions of Journeys, One Destination’ over de weg van twee sporters vanaf hun jeugd tot aan hun belangrijkste Olympische wedstrijden, met alle opofferingen en hindernissen die zij tegenkomen, presenteert Eurosport zich officieel als ‘Home of the Olympics’. Vanaf dat moment wordt de status van Eurosport als thuisbasis van de Spelen bovendien kracht bijgezet door een nieuw logo in beeld, dat de combinatie Eurosport en de Olympische Spelen weerspiegelt.

Het logo, dat naast de befaamde Olympische ringen een erepodium verbeeldt, is tijdens ‘Millions of Journeys, One Destination’ voor het eerst zichtbaar. De uitzending gaat vooraf aan het skispringen in Garmisch Partenkirchen, de legendarische stop in de befaamde jaarlijkse Vierschansentoernee. Het is één van de vele grote live wintersportevenementen op Eurosport op weg naar de Winterspelen van 2018 in het Koreaanse PyeongChang.

Uitzendrechten

Al in de zomer van 2015 werd duidelijk dat de exclusieve Europese liverechten voor de Olympische Spelen voor een periode van zeker zes jaar in handen kwamen van Discovery Networks, moederbedrijf van Eurosport. Het is de keer dat het Internationaal Olympisch Comité de Europese rechten toekent aan één enkele partij. Tot op heden maakte het IOC afspraken met de verschillende landen afzonderlijk.

‘Millions of Journeys, One Destination’ en de betekenis van de status als Home of the Olympics voor Eurosport werden ook gevangen in een spot. Klik op de afbeelding voor het gehele filmpje.
 

‘Enthousiast’

“Discovery heeft al ruim 30 jaar de missie om mensen overal ter wereld te inspireren”, zegt JB Perrette, President en CEO van Discovery Networks International, over de recente ontwikkelingen. “We zijn dan ook ongelofelijk enthousiast dat we nu de thuisbasis van de Olympische Spelen in Europa zijn en samenwerken met een van de grootste merken ter wereld.”
Daar sluit Alco de Jong, VP Country Manager Discovery Networks Benelux, zich van harte bij aan. “Het merendeel van de sporten die Eurosport uitzendt zijn Olympisch, zowel de winter- als de zomersporten. Na Home of Cycling, Home of the Winter sports en met de toevoeging van de Grand Slam Wimbledon dit jaar, zijn we nu ook Home of Tennis. Het nieuwe jaar kan niet beter starten dan vertellen dat we ook in Nederland de nieuwe thuisbasis zijn van de Olympische Spelen.”

Sublicentie NOS

De overeenkomst tussen Eurosport en het IOC betreft de rechten voor publieke tv-zenders, betaalzenders, websites en apps. Voor Eurosport start vandaag dan ook een periode waarin de zender de Olympische Spelen op zoveel mogelijk verschillende schermen wil laten leven. Het bezit van de rechten van Discovery heeft vooralsnog nauwelijks gevolgen voor de manier waarop de NOS de Olympische Spelen uitzendt. De NOS heeft inmiddels sublicentie om op televisie op vrijwel dezelfde wijze als voorheen de Spelen in beeld te brengen.

Rusland valt niet onder de overeenkomst tussen Discovery en het IOC. In totaal hebben Discovery Communications en Eurosport hebben de exclusieve multimediarechten in handen voor 50 landen en gebieden* in Europa voor de Olympische Spelen van 2018 tot en met 2024.

*Met uitzondering van Frankrijk 2018-2020. Eurosport wordt de officiële Broadcaster (‘gastheerzender’) in het Verenigd Koninkrijk voor 2018 en 2020. Met uitzondering van Rusland.