EK Futsal als katalysator voor groei zaalvoetbal in Nederland

Van 19 januari tot en met 6 februari 2022 vindt het EK Futsal plaats in Nederland. Het toernooi moet als katalysator voor de sport in Nederland dienen. Daarbij zijn drie doelstellingen geformuleerd: de bekendheid van zaalvoetbal vergroten, volle stadions en het aantal beoefenaars van de sport uitbreiden. Manon Albers (Local Organizing Commitee UEFA Futsal EURO 2022) en Patrick ter Haar (One:Nil) vertellen over de campagne ‘True to the Art’ en de legacy van het evenement.

De KNVB heeft in 2018 een nieuwe internationale strategie opgesteld, ‘For the Future Of Our Football’. Eén van de pijlers van deze strategie is het organiseren van grote internationale toernooien. Het succes van het EK vrouwenvoetbal in 2017 smaakte naar meer. De afgelopen jaren wist de voetbalbond diverse grote toernooien naar Nederland te halen. Deze zomer werd (met een jaar uitstel) EURO 2020 deels in Amsterdam afgewerkt. In 2023 wordt de Champions League-finale voor vrouwen in Eindhoven gespeeld en Nederland wil samen met België en Duitsland het WK voor vrouwen in 2027 organiseren. Het eerste grote evenement dat op de planning staat is meteen de minst bekende: UEFA Futsal EURO 2022.

Hoewel zaalvoetbal één van de grootste binnensporten van Nederland is, zijn maar weinigen bekend met de prestaties van de Oranjeteams. Eén van de doelen van het EK is om daar verandering in te brengen en te laten zien dat dit ook topsport is. “In Zuid-Amerika en Zuid-Europa is futsal echt een grote sport. Het laatste EK in 2018 bereikte online en via tv in totaal bij elkaar opgeteld meer dan 30 miljoen mensen. In Nederland hebben we nog een inhaalslag te maken. Het EK kan een impuls geven aan de sport. We gaan proberen eenzelfde soort vibe en hype te creëren als bij het EK vrouwenvoetbal in 2017. Op die manier krijgt heel Nederland iets mee van het evenement en gaat het land hopelijk massaal achter de zaalvoetballers staan”, zegt Manon Albers, marketing & communications manager UEFA Futsal EURO 2022.

'Futsal is heel geschikt om jongeren die stoppen met veldvoetbal toch voor de sport te behouden'

Manon Albers (UEFA Futsal EURO 2022)

Stedelijke jeugd bereiken

Het EK Futsal 2022 wordt het grootste zaalvoetbal EK ooit. Voor het eerst doen er zestien landen mee aan het Europese eindtoernooi. Dit houdt in dat er 32 EK-wedstrijden gespeeld worden, verdeeld over de Ziggo Dome in Amsterdam (20) en MartiniPlaza in Groningen (12). Naast het op de kaart zetten van zaalvoetbal, hoopt de KNVB door de organisatie van het toernooi de stedelijke jeugd met verschillende achtergronden beter te bereiken en aan het voetballen te krijgen. “Uit onderzoeken blijkt dat het merendeel van onze leden tussen de 12 en 18 jaar is als ze uitstromen en stoppen met veldvoetbal. Hoe kunnen we deze groep toch voor het voetbal blijven behouden? Daar is futsal heel erg geschikt voor”, stelt Albers. “Het is snel en spectaculair en bovendien een laagdrempelige vorm van voetbal. Met een sociaalmaatschappelijk programma rondom het EK willen we jongeren bereiken. Daarnaast helpen we de veld- en zaalvoetbalclubs met programma’s, tips & tricks hoe ze jongeren aan zich kunnen binden en behouden.”

Het sociaal maatschappelijke programma rondom het EK Futsal bestaat uit de volgende zes onderdelen:

  • De vijfdelige serie Futsal Inside, een interactieve kennisbijeenkomst waarbij host Neal Petersen in gesprek gaat met prominenten uit het heden en verleden van futsal.
  • Het Homegrown Heroes-programma, waarbij HR-studenten uit Groningen en Amsterdam de KNVB hielpen bij het selecteren van de vrijwilligers voor het toernooi,
  • De sport online meer zichtbaarheid geven. Bij elke club uit de Eredivisie Zaalvoetbal worden camera’s opgehangen waarmee alle wedstrijden via livestreams online op het platform van de Eredivisie Zaalvoetbal via Eyecons kunnen worden uitgezonden.
  • Futsal EURO Festivals. In aanloop naar het toernooi kunnen scholen, voetbalverenigingen, buurtsportorganisaties e.d. zich aanmelden voor een Futsal EURO pakket met diverse items, zoals posters, ballen, een infographic, hesjes en partner promo.
  • Street Futsal Championships. Er wordt een open NK straatvoetbal georganiseerd in Groningen en Amsterdam. De beste teams van elke speelstad gaan door naar de finales in de Ziggo Dome.
  • Future of Futsal League. Er loopt een pilot voor lokale veld- en zaalverenigingen om te onderzoeken of er structureel een zaalvoetbalaanbod voor de jeugd gerealiseerd kan worden.

True to the Art

Om het grote publiek warm te maken voor het EK futsal en zaalvoetbal een nieuwe impuls te geven is in oktober de campagne ‘True to the Art’ gelanceerd. Patrick ter Haar, Creative Director bij One:Nil - het creatieve bureau dat medeverantwoordelijk is voor de communicatie –, legt uit waar de inspiratie voor de campagne vandaan komt. “UEFA en het lokale organisatiecomité hadden zelf al een duidelijk beeld van de doelstellingen van het evenement en de legacy van het EK. Wij konden aan de slag met een duidelijke briefing en hebben ons gericht op een urban identiteit die aansluit bij de sport en het toernooi, maar ook een jonge doelgroep aanspreekt."

"We hebben ons laten inspireren door de spelers van Oranje Futsal, het Nederlandse zaalvoetbalteam. We hebben hun verhalen vertaald naar drie kernwaarden: futsal staat voor creativiteit, intuïtie en power. Zaalvoetballers zijn de meesters van de kleine ruimte. Trouw aan de schoonheid van het spel. We vatten dit verhaal in de campagne ‘True to the Art’.”

Bijzonder is dat jonge kunstenaars uit Amsterdam en Groningen onderdeel zijn van de campagne. Ze zijn betrokken geweest bij onder meer de video’s en graphics. “We willen het toernooi gebruiken om talent een podium te geven. In de breedste zin van het woord. Dus niet alleen de zaalvoetballers in de spotlights zetten, maar ook cultureel talent de kans geven zich te laten zien”, zegt Ter Haar.

Dit streven komt ook tot uiting in het partnership dat UEFA Futsal EURO 2022 is aangegaan met platenlabel Spinnin’ Records. De partijen lanceren voor het EK Futsal de Goaltune Contest, waarbij opkomende en getalenteerde artiesten worden uitgedaagd om een eigen geproduceerde track in te sturen die binnen enkele seconden een grote impact heeft in de zaal. De winnende inzending wordt namelijk na iedere treffer gedraaid in de Ziggo Dome en MartiniPlaza.

'Oranje Futsal moet na Oranje en de OranjeLeeuwinnen het volgende voetbalteam worden waar wij als land voor juichen'

Patrick ter Haar (One:Nil)

Spelers voorstellen aan groot publiek

De parallel met 2017 toen het EK in eigen land het vrouwenvoetbal echt op de kaart zette in Nederland is snel gemaakt. Er wordt gehoopt op eenzelfde hype, maar Ter Haar beseft dat het lastig wordt de euforie van het EK te herhalen. “Natuurlijk hopen we op hetzelfde scenario als bij WEURO. Het is vooraf lastig inschatten wat er gaat gebeuren. In aanloop naar het toernooi gaan we proberen al een soort hype op gang te brengen via onze communicatie. Oranje Futsal moet na Oranje en de OranjeLeeuwinnen het volgende voetbalteam worden waar wij als land voor juichen.”

Om de legacy ook op social media te behouden is er een gecombineerd social media-kanaal gecreëerd waar zowel content van het toernooi als Oranje Futsal content te zien is. Via oranjefutsal wordt een community opgebouwd, die de sport ook na het EK blijft volgen.

‘Oranje Futsal omarmen’

Wat mee gaat helpen bij de zichtbaarheid van de sport en de spelers is dat de NOS de uitzendrechten van het toernooi heeft bemachtigd en alle wedstrijden van Oranje, een kwartfinale, de twee halve finales en de finale rechtstreeks gaat uitzenden. Het is vanwege de coronamaatregelen op dit moment nog onzeker of er publiek bij het toernooi aanwezig mag zijn. Maar het event gaat hoe dan ook door, laat Albers weten. “Voor mij is het toernooi geslaagd als de Nederlandse bevolking bekend is geworden met de sport, er veel mensen het toernooi gaan volgen en fans Oranje Futsal gaan omarmen. Daarnaast hoop ik dat we de komende jaren een stijgende lijn zien in het aantal beoefenaars van zaalvoetbal. En dan met name onder jongeren. Na dit toernooi moet heel Nederland bekend zijn met zaalvoetbal.”

Kijk voor meer informatie op: https://www.knvb.nl/futsaleuro

Foto's: KNVB Media