Op woensdag 16 april vond alweer de 12e editie van het KNVB Expertise Kenniscongres plaats – een jaarlijks hoogtepunt voor ruim 200 medewerkers uit het Nederlandse Betaald Voetbal. De KNVB-campus in Zeist vormde het toneel voor een dag vol kennisdeling, netwerken en prikkelende inzichten. Medewerkers van clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie doken samen in de nieuwste ontwikkelingen, onder leiding van dagvoorzitter Herman “Schermman” van de Zandt.
De aftrap werd verzorgd door Marianne van Leeuwen, directeur Betaald Voetbal bij de KNVB. In haar aftrap riep ze op om met het einddoel voor ogen terug te redeneren: welke stappen zijn nú nodig om toekomstbestendig te blijven? Onderwerpen als AI, duurzaamheid, sociale en technologische ontwikkelingen passeerden de revue.
Vervolgens nam Filippo Veglio namens de UEFA de zaal mee in de Europese duurzaamheidsstrategie. Meer over de strategie van UEFA is hier te vinden. Zijn verhaal sloot perfect aan bij de Sustainable Development Goals, én bij het jaarlijkse Deloitte-rapport The Future of Sport. Voetbal als motor voor verandering – of het nu om inclusie, solidariteit, of vrouwenvoetbal gaat.
Een andere spraakmakende keynote kwam vanuit RB Leipzig, dat liet zien hoe Red Bull’s DNA is doorvertaald naar de strategie van de club, waaronder de academie. Sinds de oprichting van de club (2009!) is er gebouwd aan een cultuur waarin talent en innovatie een prominente rol hebben – met als mooi voorbeeld de Wings Cup: een jeugdtoernooi waarin het individu écht centraal staat. Hierbij maakt de club dankbaar gebruik van de kernwaarden van haar grootste partner Red Bull.
Charida Dorder sloot de keynotes af met een krachtig verhaal over AI. Haar boodschap was duidelijk: "De AI van vandaag is de domste die je ooit zult gebruiken." De ontwikkelingen gaan razendsnel – zoals te zien in Ajax’ innovatieve campagne waarin AI wordt ingezet tegen online haat.
Van marketing tot duurzaamheid en van fanbeleving tot sociale initiatieven – de break-out sessies boden voor ieder wat wils. Een greep uit de sessies:
Het congres was niet compleet zonder de uitreiking van de Fan- en Partner Awards.
De dag eindigde zoals die begon: met verbinding. Tijdens de netwerkborrel werd er nog volop nagepraat over de inzichten en ontwikkelingen van de dag.
KNVB Expertise is sinds 2008 hét kennisplatform voor het Nederlandse Betaald Voetbal. Een gezamenlijk initiatief van de KNVB, Eredivisie CV, CED en FBO. Door het organiseren van bijeenkomsten, het delen van good practices en het stimuleren van innovatie helpt het platform clubs om verder te groeien. Van marketing tot organisatieontwikkeling, van sponsoring tot financiën – en met duurzaamheid als rode draad. Meer weten? Bezoek www.knvbexpertise.nl.