KNVB Expertise Kenniscongres 2025: The future of football

Op woensdag 16 april vond alweer de 12e editie van het KNVB Expertise Kenniscongres plaats – een jaarlijks hoogtepunt voor ruim 200 medewerkers uit het Nederlandse Betaald Voetbal. De KNVB-campus in Zeist vormde het toneel voor een dag vol kennisdeling, netwerken en prikkelende inzichten. Medewerkers van clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie doken samen in de nieuwste ontwikkelingen, onder leiding van dagvoorzitter Herman “Schermman” van de Zandt.

Een toekomstvisie op het Betaald Voetbal

De aftrap werd verzorgd door Marianne van Leeuwen, directeur Betaald Voetbal bij de KNVB. In haar aftrap riep ze op om met het einddoel voor ogen terug te redeneren: welke stappen zijn nú nodig om toekomstbestendig te blijven? Onderwerpen als AI, duurzaamheid, sociale en technologische ontwikkelingen passeerden de revue.

Vervolgens nam Filippo Veglio namens de UEFA de zaal mee in de Europese duurzaamheidsstrategie. Meer over de strategie van UEFA is hier te vinden. Zijn verhaal sloot perfect aan bij de Sustainable Development Goals, én bij het jaarlijkse Deloitte-rapport The Future of Sport. Voetbal als motor voor verandering – of het nu om inclusie, solidariteit, of vrouwenvoetbal gaat.

Red Bull-energie in Leipzig

Een andere spraakmakende keynote kwam vanuit RB Leipzig, dat liet zien hoe Red Bull’s DNA is doorvertaald naar de strategie van de club, waaronder de academie. Sinds de oprichting van de club (2009!) is er gebouwd aan een cultuur waarin talent en innovatie een prominente rol hebben – met als mooi voorbeeld de Wings Cup: een jeugdtoernooi waarin het individu écht centraal staat. Hierbij maakt de club dankbaar gebruik van de kernwaarden van haar grootste partner Red Bull.

AI: de slimste les komt van de ‘domste’ AI

Charida Dorder sloot de keynotes af met een krachtig verhaal over AI. Haar boodschap was duidelijk: "De AI van vandaag is de domste die je ooit zult gebruiken." De ontwikkelingen gaan razendsnel – zoals te zien in Ajax’ innovatieve campagne waarin AI wordt ingezet tegen online haat.

Break-out sessies: voor elk wat wils

Van marketing tot duurzaamheid en van fanbeleving tot sociale initiatieven – de break-out sessies boden voor ieder wat wils. Een greep uit de sessies:

  • KNVB & “Orange Wave”: over de oranje beleving en de organisatie van de Orange Wave tijdens Euro 2024.
  • KNVB, NEC & Powerchair Football: op de website van N.E.C. Nijmegen vind je meer over dit maatschappelijke initiatief.
  • Bluepitch: over groeistrategieën voor BVO’s (meer info)
  • UEFA & ECA: in navolging van de Keynote een gesprek over duurzaamheid.
  • Plyrs: tovert oude ballen om tot duurzame giveaways (website)
  • Circulr: maakt nieuwe producten van ingezamelde materialen (meer info)
  • Hydraloop: voorkomt waterverspilling met slimme hergebruiktechnologie (hydraloop.com)
  • 3x3 Unites: een sessie die niet over voetbal ging en deelnemers meenam in het concept van 3x3 unites, de speellocaties en de unieke opzet van hun coaches. Mocht je 16 t/m 18 mei nog inspiratie willen; ga zeker kijken bij 3x3 World Tour in Amsterdam.
  • FANexperience: met een Lagerhuis-debat over fanbeleving.
  • PSV & NAC: over de inzet van gezichtsherkenning in stadions, een nieuwe manier die mogelijk de toekomst is voor een veilige en soepele toegang tot alle stadions in Nederland.

Fan- en Partner Awards: een podium voor waardering

Het congres was niet compleet zonder de uitreiking van de Fan- en Partner Awards.

  • Heracles Almelo: winnaar Partner Award Eredivisie
  • Excelsior Rotterdam: dubbel in de prijzen (Partner & Fan Award Keuken Kampioen Divisie én Azerion Vrouwen Eredivisie)
  • Go Ahead Eagles: Fan Award Eredivisie
  • FC Volendam: Fan Award Keuken Kampioen Divisie – en promotie naar de Eredivisie!

De dag eindigde zoals die begon: met verbinding. Tijdens de netwerkborrel werd er nog volop nagepraat over de inzichten en ontwikkelingen van de dag.

Over KNVB Expertise

KNVB Expertise is sinds 2008 hét kennisplatform voor het Nederlandse Betaald Voetbal. Een gezamenlijk initiatief van de KNVB, Eredivisie CV, CED en FBO. Door het organiseren van bijeenkomsten, het delen van good practices en het stimuleren van innovatie helpt het platform clubs om verder te groeien. Van marketing tot organisatieontwikkeling, van sponsoring tot financiën – en met duurzaamheid als rode draad. Meer weten? Bezoek www.knvbexpertise.nl.